De goda nyheterna kring Nevs fabrik uppe i Trollhättan – det som var Saab Automobile – har kommit tätt detta året. Först blev det klart att kinesiska storkoncernen Evergrande blev största ägare i Nevs med en miljardinvestering. Ett samarbete med supersportsbilstillverkaren Koenigsegg har också materialiserat sig, Ängelholmsmärket som för övrigt var med och ledde en grupp investerare som försökte köpa Saab 2009.
LÄS MER: Elbilar ska byggas i Trollhättan
LÄS MER: Facket positivt till Sono Motors-affären
Laddar var som helst
Och i april kom så nyheten att nya tyska elbilsmärket Sono Motors förlägger produktionen av sin bilmodell Sion i Trollhättan. Det som gör fordonet speciellt jämfört med andra elbilar är att det inte bara kan laddas utan att karossen är klädd i solceller som laddar bilen var den än står.
Nevs räknar med att avtalet med Sono Motors genererar hundratals nya jobb i Trollhättan. Sono Motors talar om en produktion av 260 000 bilar under åtta år. Hur det blir med den saken återstår att se, men på onsdagen gick Sono Motors ut med att man nu hade 10 000 förbeställningar av Sion till ett värde av 214 miljoner euro, knappt 2,3 miljarder kronor. Nästan nio av tio kunder finns i tyskspråkiga länderna Tyskland, Österrike och Schweiz.
Hållbar teknik
En reservation av en bil är inte samma sak som en såld bil, men det nya bilmärkets är positiv till gensvaret från kunderna:
– Tiotusen personer har nu förbundit sig att satsa på klimatvänlig och hållbar transportteknik, säger Jona Christians, vd på Sono Motors i ett uttalande.
Produktionen av Sion är tänkta att starta under andra halvan av 2020.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.