Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Opus Groups framåtlutande teknikfokus kan göra att bolaget har goda möjligheter att stärka sin marknadsledande position på den globala fordonsbesiktningsmarknaden, skriver GP:s ekonomireporter Anthon Näsström i en analys.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilbesiktningen som rustar för förarlös framtid

Snart är våra bilar förarlösa och nästan helt digitaliserade. Fordonsbesiktningsjätten och Göteborgsföretaget Opus Groups språng mot att stärka sin marknadsledande ställning ställer krav på en teknikutveckling i absolut världsklass.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

"Tack Reinfeldt!" Göteborgaren Magnus Greko, vd och storägare, har ett brett leende när han frontar tidningen Affärsvärldens septembernummer 2013.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han hade all anledning att tacka den moderate statsministern. Opus Groups aktie hade varit noterad på Nasdaqs Mid Cap-lista i bara några veckor och tagit rejäl spinn och toppat på nästan nio kronor. Kursen låg på runt blygsamma 70 öre två år tidigare, då noterad på First North, men nu hade alliansregeringen bäddat för finansiell framgång.

Avregleringarna för ett par hundra miljarder kronor satte fart under den första mandatperioden och hösten 2009 lämnade regeringen in en proposition till riksdagen om en avreglering av bilbesiktningsmarknaden.

Öppen marknad

AB Svensk Bilprovning var då nästa statligt ägda bolag till rakning. Bilbesiktningen skulle kort och gott konkurrensutsättas. Statens innehav på 52 procent skulle på sikt göras av med, och marknaden vara öppen för alla.

Alliansens valseger 2006 bäddade för avregleringar, bland annat inom besiktningsbranschen.. Bild: HENRIK MONTGOMERY

Men avregleringen fick ingen direkt effekt. Över två år efter beslutet om avreglering hade Svensk Bilprovning fortfarande en marknadsandel på knappt 95 procent. Konkurrenterna hade inte hittat någon glipa in för att hävda sig. Lösningen blev att dela upp AB Svensk Bilprovning i tre ungefär likvärdiga delar och sälja två av dem. Den första delen nöp Opus och gjorde en minst sagt bra affär.

70 bilbesiktningsstationer reades ut för 375 miljoner kronor. Enligt analytiker på Factset är värdet över 530 miljoner kronor. Vidare menar analytikerna att vilken riskkapitalist som helst valt att avstå en sådan affär, men regeringen körde affären in i kaklet i lagom tid till 2010 års valrörelse.

Dålig affär

– Utan att vara expert på värdering av bilbesiktningsföretag verkar Opus ha gjort en mycket bra affär och skattebetalarna en dålig, menade Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet vid tidpunkten för affären.

– Vi var den perfekta köparen. Vi utvecklar egna it-system för bilprovning i vårt amerikanska dotterbolag. Och eftersom vi redan var i branschen kände vi ingen oro över att bygga upp en ledningsfunktion, kommenterade Opus vd Magnus Greko till Affärsvärlden ett år efter affären.

Mycket har hänt sedan dess. Aktiekursen har stabiliserats och Opus har vuxit på den svenska marknaden och leder densamma med 27,2 procent i marknadsandelar, enligt Transportstyrelsen.

Omsättningen har på tio år mer än tiodubblats och maktskiftet blev definitivt när man körde om det numera till en tredjedel statligt ägda Svensk Bilprovning som marknadsledande.

LÄS MER: Valutafall påverkade Opus resultat

I Nordamerika är Opus också marknadsledande inom bilprovnings- och fjärranalysprogram. Bakom kursuppgången låg, förutom affären med svenska staten, också framgångar för Opus Groups amerikanska verksamhet, där mark har tagits på flera viktiga marknader, bland annat New York.

Ny besiktning

Fordonsbesiktning kommer inte i framtiden att se likadan ut. Anledningen är naturligtvis digitaliseringen. Med andra ord digitaliserade bilar, som inom en inte allt för lång framtid kommer att vara automatiserade och till viss del självkörande fordon.

"I takt med att dessa tekniska lösningar utvecklas mot en helt förarlös framtid, kommer behovet av stödjande tjänster inom avancerad diagnostik, programmering och fjärranalys att öka", skriver Opus Group i sin senaste årsredovisning.

Opus Group inser värdet av att vara med i racet när fordonsbesiktningen förändras.

Magnus Greko klev av vd-positionen i fjol och lämnade över den till kollegan Lothar Geilen som funnits i bolaget i flera år. Och trots att han inte längre är vd så är Grekos roll som strategisk utvecklare av yttersta vikt.

LÄS MER: Börs-vd:arna som äger flest fordon

För på Lothar Geilens bord ligger en rad utmaningar. Bland annat en femårig tillväxtplan där företagets storlek ska fördubblas. 400 miljoner dollar i omsättning och ett rörelseresultat på 100 miljoner dollar är målbilden år 2021.

De första stegen togs när företag på den brittiska, amerikanska och spanska marknaden förvärvades. Där investerades i bolag och teknik som ska expandera verksamheten och stärka kapaciteten på bolagets viktigaste marknader.

Svensk konkurrens

I Sverige konkurrerar Opus Group med en trio aktörer. Förutom den forna statliga bilprovningen är även Besikta och Carspect med i kampen om framtidens besiktningskunder. Platsen som nummer ett har Opus inte i ett stadigt grepp, då både Svensk Bilprovning och Besikta skuggar med några få procentandelar färre.

En klimatsatsning kombinerat med en teknik som följer fordonsmarknadens blir direkt avgörande för att leda utvecklingen. Att Opus infört en ny division i bolaget, Intelligent Vehicle Support, kan dels leda tillväxten i styrelsens utpekade riktning och dessutom stärka bolagets marknadsställning när förarlösa bilar är vår verklighet. Räkna med att de 200 miljoner kronorna i omsättning för detta segment från i fjol kommer öka rejält.

Den mest progressiva aktören vinner. Ett Göteborgsbolag sitter för närvarande i förarsätet.

LÄS MER: Män leder de göteborgska börsbolagen