Bianca Ingrossos sminkbolag fälls för sexism – för fjärde gången

Bianca Ingrossos sminkföretag har ännu en gång blivit fällda för sin reklam. Nu gäller det en bild på Bianca själv vid en gammal Volvo-klassiker, där hon framställs som sexobjekt enligt Reklamombudsmannen.

ANNONS
|

Flera gånger har influencern Bianca Ingrosssos Caia Cosmetics blivit ärenden hos Reklamombudsmannen, RO. Sedan 2019 handlar det om tio fall varav sju slutat med en fällande dom. I fyra av dessa rör det sig om könsdiskriminering, enligt RO, och det allra senaste gäller ett inlägg som har publicerats på Bianca Ingrossos Instagram-konto.

Reklamen visar henne själv snett bakifrån, klädd i en tajt kort klänning där en stor del av ryggen är bar. Med ena handen applicerar hon ett läppstift och med den andra lutar hon sig mot en krämfärgad Volvo P1800 som står i vägkanten vid en åker, står det att läsa i anmälan.

ANNONS

LÄS MER:Massanmälningar mot Bianca Ingrossos julkalender

LÄS MER:Bianca Ingrossos sminkbolag fälls – igen

Tycker att bilden är vacker och blev ledsen

Caia Cosmetics själva säger till RO att de tycker att bilden är väldigt vacker och att annonsören blivit både ledsen och förvånad över att någon tolkar den som sexistisk. Bilen och klänningen på bilden går i läppstiftets och sommarkampanjens färg, enligt Caia, och är en del av en stor kampanj.

Tycker läppstiftet knappt syns

Men Sveriges Kvinnolobby, organisationen som anmälde reklamen, menar att den är könsdiskriminerande och att den marknadsförda produkten, alltså läppstiftet, knappt syns. RO har gett dem rätt i det första. Nämnden som fattar beslutet menar att posen som kvinnan tar på bilden är mer sexualiserande än sensuell. Det i kombination med influencerns klädsel gör att hon framställs som ett sexobjekt och att det saknar koppling till läppstift. Reklamen är nedvärderande för kvinnor i allmänhet, konstaterar nämnden.

LÄS MER:Emilio Ingrosso ryter till – efter stormen mot Bianca

Har tidigare sagt att ämnet är viktigt

Gällande läppstiftsreklamen har Bianca Ingrosso fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det, enligt RO.

I en intervju med GP förra året uttalade hon sig dock om de tidigare fällningarna för sexistisk reklam.

– Jag tycker att det är ett viktigt ämne, men jag tycker också att det finns tillfällen då man borde lägga tid och energi på sådant som faktiskt skadar folk mer än att jag står i en glittrig baddräkt och vill förmedla en känsla, sa hon då.

ANNONS

Fälldes tidigare i höst för otydlig reklam

Övriga gånger som Caia Cosmetics fällts gäller tre fall där det inte varit tydligt nog att det varit reklam. I slutet av oktober hände detta senast, efter en video på influencern Lovisa Worges instagram-konto.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS