Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bianca Ingrosso, programledare och en av Sveriges mest populära profiler i sociala medier. Under 2017 omsatte hennes bolag nära 17,5 miljoner kronor, och gjorde en vinst före skatt på 14,5 miljoner kronor. Bild: Erik Simander/TT
Bianca Ingrosso, programledare och en av Sveriges mest populära profiler i sociala medier. Under 2017 omsatte hennes bolag nära 17,5 miljoner kronor, och gjorde en vinst före skatt på 14,5 miljoner kronor. Bild: Erik Simander/TT

Bianca Ingrosso fälld för sexistisk reklam – tänker inte be om ursäkt

Tre gånger har Reklamombudsmannen fällt Bianca Ingrosso för könsdiskriminerande reklam för sitt sminkmärke. Men hon tänker inte backa eller be om ursäkt.

Det är branschtidningen Resumé som skriver om entreprenören och influencern Bianca Ingrossos duster med Reklamombudsmannen, RO. Samtidigt aviserar e-handelsjätten Nelly att de har inlett ett långsiktigt partnerskap med just Bianca Ingrosso i rollen som Creative Advisor.

LÄS MER: 2020-talets Tv-shop intar Sverige

LÄS MER: "Wahlgrens värld": "Som en lång Instastory"

Tre RO-fällningar

Under hösten har Bianca Ingrosso fällts tre gånger för könsdiskriminerande reklam i samband med marknadsföringen av hennes sminkmärke Caia Cosmetics.

Reklamombudsmannen, Birgitta Trotzig, uttalade sig för Afonbladet Daily en förhoppning om att Bianca Ingrosso ska bli vägledd av RO:s beslut och förändra sin marknadsföring framöver.

Bland annat fällde RO en sminkannons på Facebook för ett läppstift där en kvinna med särade ben var fotograferad underifrån.

"Kvinnan framställs som ett sexobjekt", skrev Reklamombudsmannen i sitt beslut.

I ett par andra fall i Ingrossos marknadsföring har kvinnor också framställts som sexobjekt menar RO, bland annat genom en scen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och ett fall där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba.

Det är hon som styr kampanjerna

Men Bianca Ingrosso tänker inte ändra sin marknadsföring, berättar hon för Aftonbladet.

– Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och på video ska bedömas av någon annan än oss själva, säger hon till tidningen.

Och hon poängterar att det inte finns några män som styr i bakgrunden i kampanjerna – det är hon.

"Har kul på mina plåtningar"

Hon gör också klart att hon inte heller tänker be om ursäkt.

– Jag har jättekul på mina plåtningar och trivs jättebra med sättet jag poserar på bild, säger Bianca Ingtrosso.

Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som ger konsumenter, företag och organisationer möjlighet att få reklam prövad enligt de regler som näringslivet på internationell nivå tagit fram.

Besluten är att se som vägledning i vad som är god marknadsföringsetik och annonsörer förväntas följa besluten.

Men vid överträdelser kan inga sanktioner som exempelvis skadestånd dömas ut.

Reklamombudsmannen får in mellan 500 till 1000 anmälningar per år, och fattar beslut i upp till 260 fall.

Fakta: Bianca Ingrosso

Är en 26 år gammal mediepersonlighet, bloggare, programledare och entreprenör.

Hennes Instagramkonto har över en miljon följare, hon har också en Youtube-kanal och driver en podcast.

Hon driver också sminkmärket Caia Cosmetics.

LÄS MER: Skarvade sanningar huvudbry för influerare

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.