Beslutet: Regeringen ger halv miljard till testlabb på Lindholmen

Nu är det klart – regeringen satsar 575 miljoner kronor på ett nytt labb för elektromobilitet på Lindholmen. Beslutet togs på onsdagen.
– På sikt stärker det här svensk fordonsindustris konkurrenskraft, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S)

ANNONS
|

Planen på ett nationellt testlabb för elfordon presenterades första gången på en pressträff på Lindholmen hösten 2017. På plats var både dåvarande näringsminister Mikael Damberg och representanter för såväl Volvo Cars som AB Volvo, Cevt och Scania. Den nya testbädden skulle byggas på Hisingen och ge såväl jobb som nya investeringar till regionen. Finansieringen skulle ske till hälften med statliga pengar, till hälften med pengar från fordonsindustrin som ska använda labbet.

Väntas vara klart 2022

Projektet, som går under namnet SEEL, har dock dragit ut på tiden – och stoppades i somras tillfälligt när satsningen fastnade i EU:s konkurrenskontroller. I måndags gav EU-kommissionen dock klartecken – den svenska regeringen får, genom Energimyndigheten, investera 575 miljoner kronor i det nya testlabbet. Regeringen justerade därefter sin så kallade statsstödsansökan – och tog på onsdagen ett formellt beslut om att genomföra satsningen.

ANNONS

LÄS MER: EU ger klartecken för miljardsatsning på Lindholmen

Nu väntas testlabbet stå klart under 2022.

– Det känns väldigt bra att äntligen få komma igång med det här. Det har varit en lång process, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Han ser investeringen som en del i regeringens plan att, senast 2045, göra Sverige fossilfritt.

– Där är det avgörande att minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn. SEEL ska underlätta omställningen till en elektrifierad transportsektor, säger Ibrahim Baylan.

Baylan: Får igång lite action

Projektet leds av statliga forskningsinstitutet RISE och Chalmers – som nu kan börja med det praktiska byggandet av testlabbet, enligt näringsministern.

– Nu kommer man tillsammans sätta igång med det här, få igång lite action, säger Ibrahim Baylan.

Fordonsbranschen, med Volvo Cars och Volvokoncernen i spetsen, går väldigt starkt och levererar mångmiljardvinster. Varför behöver de statligt stöd i den här formen?

– Det här handlar om forskning och utveckling av nya innovationer. Jag är glad att vi har en industri som vill vara med och ställa om men de ska inte behöva tappa konkurrenskraft för att de gör den omställningen. Det här är ett gemensamt åtagande, som på lång sikt istället stärker konkurrenskraften för svensk fordonsindustri. Vi gör bedömningen att det här projektet inte blivit av om vi inte gör det gemensamt – förutsättningarna finns inte annars, säger Ibrahim Baylan.

ANNONS

LÄS MER: Statlig jättesatsning på Lindholmen riskerar att stoppas

Han hoppas också att SEEL ska vara till nytta för andra delar av samhället.

–Vi kommer kunna lära oss mycket om framtidens transporter genom det här projektet. Det är kunskap som är till gagn för både företagen och Sverige. Fordonsindustrin sysselsätter väldigt många människor i Sverige, säger Ibrahim Baylan.

Ser inga problem med kinesisk koppling

När EU-kommissionen granskade den statliga investeringen i projektet ställdes också frågor kring det faktum att kinesiska Geely äger både Volvo Cars och en stor del av AB Volvo. Ibrahim Baylan ser idag inga problem med de kinesiska kopplingarna till SEEL.

– Det här kommer vara ett projekt mellan Chalmers och statliga RISE, jag ser därför inget sådant problem. EU-kommissionen har också godkänt projektet nu, säger Ibrahim Baylan.

LÄS MER: Göteborg kan bli centrum för miljardsatsning på elfordon

ANNONS