Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Polestar återkallar modellen 2 efter hårdvarufel. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Polestar återkallar modellen 2 efter hårdvarufel. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Beskedet: Alla Polestars bilar återkallas

En månad efter den förra återkallelsen måste alla Polestar 2-bilar till verkstad igen. Det handlar om två hårdvarufel i bilarna, som gör att fordonen inte går att starta – samt i ena fallet att de kan stanna under färd.

Polestar måste återkalla i princip samtliga levererade Polestar 2-bilar globalt – nästan 4 600 bilar totalt, varav drygt 1 100 i Sverige. Något DI var först med att berätta.

– Ja, det är i princip samtliga. Det är i några fall där vi hunnit åtgärda nu innan vi levererade dem, säger Martin Ölund, vd på Polestar Sverige, till GP.

– Vi kommer att skicka ut ett mejl till alla Polestarägare på måndag, där de får all information. De kommer att kunna lämna in sina bilar hos Svenska Volvohandlare och Polestar-auktoriserade verkstäder, så de kan ta emot dem och åtgärda felen snabbt. Det tar en dag att åtgärda felen.

LÄS MER: Polestar återkallar 2 200 bilar

LÄS MER: Guide till det du behöver veta om elbilar

Hårdvarufel förklarar problemen

Det är andra gången på en månad Polestar tvingas återkalla bilar. Tidigare i oktober tvingades märket återkalla 2 200 bilar av modellen Polestar 2 efter ett mjukvarufel som bland annat kunde innebära att bilarna stannar mitt under färd.

Nu visar det sig att det var ett mer omfattande problem, än man först trodde. Det handlar om två komponenter: dels den komponent som värmer kupén och batteriet i bilen – en ”high voltage cooler heater”. Dels en ”inverter”, vars funktion är att transformera den energi som sparas i bilen för att driva fordonet.

– När det gäller ”invertern” kan felet resultera i att bilen antingen inte går att starta eller att den tappar framdriften. När det gäller värmaren så har den också en felaktighet, som gör att den skickar en felaktig kod som också kan leda till att bilen inte kan starta, säger Martin Ölund.

Martin Ölund, vd på Polestar Sverige, utanför premiummärkets butik på Avenyn.
Martin Ölund, vd på Polestar Sverige, utanför premiummärkets butik på Avenyn.

Många drabbade kunder

Felet med ”invertern” berör nästan alla kunder, medan värmaren rör 870 av de drygt 1 130 kunderna som fått sina Polestar 2 levererade i Sverige.

– När vi ändå har bilarna inne på verkstad så lägger vi till funktionen så att bilarna kan uppdateras via nätet – ”over the air update”, OTA. Själva funktionen kommer att tas i bruk nästa år, säger Martin Ölund.

LÄS MER: Samma mjukvara i nya Volvon som gett Polestar problem

LÄS MER: Alla bilmärken satsar på att Gyllenhammar har fel

Hur kunde felen uppstå?

– Konkret är det felaktiga produkter från underleverantörer – ett fel man måste köra många mil för att upptäcka.

Och det var inget ni kunde upptäcka när bilarna testades under utvecklingen?

– Nej, vi kunde inte identifiera det vid tillfället.

Är det samma leverantör av de felaktiga komponenterna?

– Jag kan inte kommentera om det är samma leverantör eller vilka leverantörer det är.

Ni är ett premiumvarumärke – vad betyder det att ni får de här felen på era nya bilar?

– Vi har otroligt många kunder som är supernöjda med bilen, sedan har vi några kunder som fått uppleva felen. Vi försöker nu vara snabba och åtgärda det här snabbt och ta det säkerhetsansvar som behövs. Vi gör vad vi kan för att kunden ska kunna vara nöjd.

– Vi tar det fulla ansvaret för vad som skett och åtgärdar det.

Vad kommer det att kosta er?

– Det är inget vi kommenterar.

Fotnot: I en tidigare version av texten visades Polestars modell Precept, den har inga konstaterade fel – den finns inte på marknaden än.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.