Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En ny proteströrelse kritisk till bränslepriserna växer fram i sociala medier i Sverige. (Arkivbild) Bild: Kent Hallgren och Janne Berglund. Kollage.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bensinupproret kommer till Göteborg

Höga bensinpriser har på senare tid skapat en proteststorm i sociala medier och en ny gräsrotsrörelse av missnöjda bilister har gått samman. Svenska "Bensinupproret 2.0" vill nu anordna aktioner runt om i Sverige, däribland i Göteborg.
– Alla måste kunna leva, säger initiativtagaren Janne Berglund.

Närmare 200 000 personer har gått med i protestgruppen Bensinupproret 2.0 på Facebook sedan rörelsen startades tidigare i vår. Det är framför allt en sak som medlemmarna i proteströrelsen har gemensamt – missnöjet med de höga bensinpriserna i Sverige. Snittpriset för en liter 95-oktanig bensin var den 6 maj 16,72 kronor, enligt EU-kommissionens senaste statistik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Kärnbudskapet är att våra politiker måste sänka skatten på drivmedel, det är den enda frågan vi driver, säger Janne Berglund.

Janne Berglund, initiativtagare till Bensinupproret 2.0 är glad över att hans proteströrelse har vuxit så mycket. . Bild: Janne Berglund

Manifesterar i Gårda

Detta hoppas boråsaren Janne Berglund och den växande gräsrotsrörelsen åstadkomma genom ett dussintal planerade aktioner runt om i Sverige. Först var dessa tänkta att hållas under fredagen, men nu har de skjutits på framtiden på grund av att Bensinupproret 2.0 saknade tillstånd hos polisen.

I Göteborg var planen en aktion vid en bensinstation i Gårda. För att demonstrera sitt missnöje skulle de omkring 100 personer som tackat ja till aktionen parkera bilarna på "ett obekvämt sätt utan att helt blockera infarterna", skriver Göteborgsgruppens arrangörer på Facebook.

LÄS MER: Tveksamt om bensinupproret riktar ilskan åt rätt håll

– Det skjuts upp då samlingstillstånd har blivit ett problem och eftersom vi inte vill göra något olagligt väntar vi med det här. Men det kommer, säger Edis Demir, en av arrangörerna bakom Göteborgsupproret.

– En fredlig manifestation behövs för att väcka de som styr vårt land, det finns människor som är beroende av varje intjänad krona. Att höja bränsleskatten i det läget är att begränsa möjligheten till att ta sig till jobb, skola, aktiviteter och så vidare. Speciellt där kollektivtrafik inte fungerar, säger han.

"Inte Sveriges svar på Gula Västarna"

Det svenska upproret kring de stigande bensinpriserna är inte det första i Europa. Under vintern lamslogs flera franska städer, däribland Paris, av våldsamma demonstrationer, kopplat till proteströrelsen Gula Västarna (Gilets jaunes). Rörelsen bildades initialt som en protest mot höjd skatt på bensin och diesel.

LÄS MER: Experten: Bensinupproret har likheter med Gula västarna

Men grundaren Janne Berglund ser inte likheterna mellan de båda gräsrotsrörelserna.

– Nej, vi är absolut inte Sveriges svar på Gula Västarna. Låt oss säga såhär, vi sympatiserar med det franska folket och att de också upplever för höga skatter på bränsle. Men vi tar fullkomligt avstånd från all sorts vandalisering och andra olagligheter som vuxit fram i den rörelsen.

Sänkta skatter fel väg

Hos den ideella intresseorganisationen Gröna Bilister, som arbetar för en fossilfri bilflotta, tror man inte att sänkta drivmedelsskatter är rätt väg att gå.

– De senaste tio åren har det genomsnittliga priset per kilometer inte ökat nämnvärt, om man beaktar utvecklingen med bränslesnålare bilar, inflation och skatter. Jag tror att det finns andra anledningar till varför folk upplever att bensinkostnaderna påverkar dem mer i dag än tidigare, säger Gröna Bilisters verksamhetsansvarige Martin Prieto Beaulieu och fortsätter:

– På glesbygden finns exempelvis inte alternativen till bilen på samma sätt som i staden. Där kanske man till och med är beroende av två bilar när man i storstadsregionerna endast behöver en eller ingen. För mig är det uppenbart att det finns ett problem, det visar den här proteströrelsen på men jag tror inte att lägre bensinskatter är lösningen på problemet, säger Martin Prieto Beaulieu.

Både Göteborgsarrangören Edis Demir och initiativtagaren Janne Berglund delar uppfattningen om att miljöfrågan är viktig, men att det i dagsläget råder obalans mellan landsbygd och stad och vilket ansvar Sverige ska ta i relation till andra länder.

– Sverige kan inte som relativt litet land ta hela ansvaret för miljön. Det är inte rätt att vi har en av de högsta bränsleskatterna i världen i ett land med 10 miljoner invånare. Andra länder ska även ta sitt ansvar, säger Edis Demir.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.