Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Avanza har för nionde året i rad Sveriges mest nöjda privatkunder inom kategorin sparande. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Bankerna återvinner förtroende

    Nischaktörer inom lån och sparande har under de senare åren varit bättre än storbankerna på att vinna kundernas förtroende. Men Svenskt kvalitetsindex (SKI) mätning visar att de traditionella storbankerna i år stärkt sin position, bland annat genom att erbjuda personlig service.

    "Vi har ju sett en förflyttning mot digitala, nischade tjänster men årets resultat tyder på att pendeln kanske håller på att svänga tillbaka", säger SKI:s vd Johan Parmler i ett pressmeddelande.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Men även om storbankerna har fler nöjda kunder än tidigare så är det fortfarande nischaktörerna som ligger i topp i SKI:s mätning.

    Avanza har för nionde året i rad Sveriges mest nöjda privatkunder inom kategorin sparande. Men kundnöjdheten för sparande går ner totalt sett jämfört med i fjol.

    I kategorin bolån har privatkunderna blivit något nöjdare än tidigare. Mest nöjda är kunderna med Länsförsäkringar bank. Företagskunder är mest nöjda med SBAB:s fastighetslån.

    Ica-banken har nöjdast kunder vad gäller privatlån. I kategorin privatlån visar både branschen som helhet och de stora bankerna en påtaglig förbättring.

    Studien genomfördes genom intervjuer med 5 037 personer under oktober och november 2018.