Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ballograf värnar om handstilen

I takt med digitaliseringen försvinner pennorna från skolbänkar, läkarmottagningar och taxibilar. Nu är det datorer som gäller. Penntillverkaren Ballograf ser ändå en ljusnande framtid. Ekonomi & Karriär tog reda på hur det hänger ihop.

Mintgrön, laxrosa, lavendel, gul och orange. Mängder av färgglada kulspetspennor i olika nyanser spottas ut på löpande band. En truck kommer och hämtar ett lass med klassiskt vita pennor och kör iväg kartongerna i väntan på leverans. I ett annat hörn av fabriken råder i stället koncentrerad tystnad. Här står personal framför mikroskop. En pytteliten metallkula inuti pennan har till uppgift att rulla fram rätt mängd bläck till pappret. Kulan är bara en millimeter bred. Öppningen, där bläcket kommer ut, är en tusendels millimeter. Då måste allt stämma.
Hos penntillverkaren Ballograf i Västra Frölunda tillverkas årligen mellan fyra och fem miljoner kulspetspennor. En enda penna består av ett 20-tal delar och samtliga delar görs på plats i fabriken.
– Innan kulspetspennan uppfanns fick man hålla på och doppa sina pennor i bläck. Med den lilla kulan slapp man det. Det revolutionerade branschen, säger Peter Orrgren, vd på Ballograf.
Ballograf grundades 1945 och sålde en rad olika kontorsmaterial innan de bestämde sig för att lägga all fokus på kulspetspennan. Bolagets stora genombrott kom när de utvecklade ett alldeles nytt och modernt bläck, den ljusäkta bläckpastan.
– Om man la ett papper i solen blektes bläcket på några dagar. Det gick inte att läsa. Vårt nya bläck var arkivbeständigt, och så länge man skriver på arkivbeständigt papper håller det till tids ände. Det blev väldigt populärt på statliga bolag och andra instanser, säger Peter Orrgren.
Än i dag är kommun, stat och landsting storkunder. Även domstolar och advokatbyråer använder sig av arkivbeständigt bläck. Ambassader runt om i världen är också en viktig kundgrupp.
– Sammanlagt säljer vi till 49 olika länder i världen. I dag är nätet en viktig del. Dels som showroom för alla våra pennmodeller, men också som ett sätt att nå den yngre generationen, säger Peter Orrgren.
Av samma anledning finns Ballograf också på sociala medier. Att nå ungdomarna är viktigt, och då gäller det att synas där ungdomarna finns. Han beskriver digitaliseringen som penntillverkarens största utmaning. Den tekniska utvecklingen gör att papper och pennor successivt försvinner.
– I dag får ungdomar läsplattor och datorer i skolan. Inga pennor. I nian förväntar vi oss att de ska kunna skriva läsligt, men de har ju inte fått några pennor. Det finns forskning som visar att barn lär sig snabbare genom att skriva med papper och penna. Där har vi i branschen och på Ballograf en enorm utmaning, säger han.
För några år sedan skrev doktorn ett recept till dig för hand som du fick ta med dig till apoteket. Om vårarna satt alla och plitade in siffror i skattedeklarationen. Nu sker allt över nätet. I taxin och på restaurangen knappar vi in en pinkod. Till och med tipskupongen fylls i på nätet.
– Vi på Ballograf får en hel del spontanansökningar från människor som vill arbeta hos oss. Då svarar jag alltid att vi är intresserade, men att vi som pennföretag vill ha ett handskrivet brev som ansökan. Nio av tio brev är oläsliga. Handstilen är så erbarmligt dålig och utan rättstavningsprogram är det många som skriver väldigt fel. Och då pratar vi om högutbildade människor som gått ut högskolan, säger han.
Peter Orrgren är ändå positiv. Som mest har det funnits ett 20-tal tillverkare av kulsptespennor i Sverige, men i dag är Ballograf det enda bolaget i Norden som överlevt. Det är också ett av få verksamma bolag i Europa. Han tror att förklaringen ligger i kvaliteten och miljömässigheten.
Varje Ballografpenna är utrustad med det arkivbeständiga bläcket och varje patron skriver 8000 meter. Ingen annan penntillverkare göra lika uthålliga pennor. På själva tryckmekanismen utlovas livstids garanti.
– Vi ser framtiden som ljus. Vi växer med nya marknader hela tiden och har en produkt av hög kvalitet som stadigt ökar. Svensktillverkade produkter har ett stort värde. Allt från Finland till England och Österrike är stora marknader. Vi säljer till Asien och Amerika också, säger Peter Orrgren.
Han har märkt att det finns en slags motrörelse mot det digitala. Kalligrafi, att skriva vackert, blir allt mer populärt. Det ordnas numera kurser i kalligrafi runt om i landet. Samtidigt har både papperskalendrar, anteckningsböcker och skrivredskap fått ett uppsving.
– Det finns ett växande intresse för att skriva snyggt och det känns jätteskoj. Det är ett tecken på att folk kanske börjar värna om handstilen igen, säger Peter Orrgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.