Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Babymärket börjar med second hand

Bebiskedjan Polarn o. Pyret ska börja med andrahandsförsäljning i landets butiker, det meddelar ägaren RNB Retail i ett pressmeddelande.

Den populära bebisklädkedjan Polarn o. Pyret tar sin digitala second hand-lösning till Sveriges fysiska butiker, meddelar ägaren RNB Retail i ett pressmeddelande.

Det innebär att kunderna till bebiskedjan kommer kunna välja mellan att sälja använda kläder av varumärket online eller lämna in plaggen i närmsta butik.

LÄS MER: Myrorna flyttar in hos krisande MQ

LÄS MER: Kurskollaps för Polarn o Pyrets ägare

– Vi tror att våra kunder kommer att uppskatta enkelheten i det här upplägget. Man slipper all den hantering man annars har när man säljer online, inte minst hantering av betalning och frakt, kommenterar Nanna Hedlund, vd Polarn o. Pyret.

"Klämma och känna"

Enligt klädkedjans vd finns det tydliga fördelar för kunderna när second hand-lösningen dyker upp i butikerna.

– I tillägg kan man klämma och känna på plaggen och få vägledning av våra experter i butik. Vi tror och hoppas att just enkelheten gör att vi kan förlänga livet för ännu fler plagg”, säger Nanna Hedlund, vd Polarn o. Pyret.

Satsningen i de fysiska affärerna är en del av bebismärkets målsättning att göra barnklädesmarknaden mer hållbar, uppger RNB Retail i pressmeddelandet.

Möjligheten att lämna in använda barnkläder kommer inte enbart erbjudas i Sverige utan för bolagets samtliga 93 butiker i Sverige, Norge och Finland.

Polarn o. Pyret har sålt använda kläder online i tio år.

Babykedjans ägare RNB Retail har haft en kämpig tid. Så sent som i höstas fick bolaget gå ut med en vinstvarning med en uppskattad rörelseförlust på 35 till 39 miljoner kronor.

LÄS MER: Brakförlust för RNB

LÄS MER: Chefsbyte i förlustdrabbat modebolag

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.