Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Li Shufu, Geely Holdings, Håkan Samuelsson, Volvo Cars. Bild: AP PHOTO

Per Lindvall: Börsnotering stärker Volvo Cars ställning

Att Geely vill knyta ihop säcken med sina bilvarumärken Volvo, Polestar, Lynk och Geely, kommer inte som någon överraskning. De som drömt om ett självständigt och börsnoterat Volvo Cars kan nog vakna upp nu, skriver Per Lindvall.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Konsolideringen av bilindustrin har tagit stora kliv de senaste åren. Den senaste stora fusionen mellan Fiat Chrysler och franska PSA annonserades så sent som i december i fjol. Fiat Chrysler bilades ju 2014 genom en fusion och PSA, som förutom de egna varumärkena Peugeot och Citroën under 2017 amerikanska GMs europeiska varumärken Opel och Vauxhall.

Fusioner och sammanslagningar inom bilindustrin är inget nytt och inte heller någon helt entydigt framgångsrecept, vilket Volvos Ford-sejour är ett exempel på, eller än mer GMs fiasko med Saab.

Den minnesgoda bilentusiasten kanske kommer ihåg att PSA redan i slutet av 70-talet förvärvade Chryslers europeiska verksamhet, som bland annat omfattade varumärket Simca. Nya Fiat-Chrysler-PSA blir den näst största aktören på den europeiska marknaden

Fusioner och sammanslagningar inom bilindustrin är inget nytt och inte heller någon helt entydigt framgångsrecept, vilket Volvos Ford-sejour är ett exempel på, eller än mer GMs fiasko med Saab.

Målet med dessa fusioner och samgåenden är förstås att skapa storleks- och stordriftsfördelar, där det gäller att dela plattformar, för att få ner kostnaderna för nya modeller, och få ännu större inköpsstyrka gentemot underleverantörerna, samt inte minst nå en kritisk massa för att kunna driva utvecklingen av branschen. De vanligaste riskerna är att varumärket tar stryk och en allt för integrerad produktionsapparat tappar i flexibilitet. Volvo Cars starka comeback efter Ford är ju ett bevis för att storlek är långt ifrån allt i bilvärlden.

Att Tesla har öppnat en ny fabrik i Shanghai för att befästa sin ställning i det kinesiska premiumsegmentet för elbilar är en mer direkt utmaning mot Geely.

Det som sätter ännu mera press på de traditionella biltillverkarnas strategiarbete är den accelererande övergången till eldrift. De senaste månadernas astronomiska kursutveckling för Tesla, där bolaget numer är världens näst högst värderade bilföretag efter den lönsamhetsmässigt dominerande giganten Toyota, visar åtminstone att de som sätter sina förhoppningar till Tesla läser in mer än en ledande elbilstillverkare i Tesla.

Som alla kursraketer så måste de underbyggas av en hyfsat bra story. Och för Tesla, som i det senaste kvartalet visar att man kan tjäna pengar, är att de har potential att vara bilindustrins ”Iphone”. Det vill säga Tesla anses ha potential att bli ledande i den nya ”ekologi” som skapas runt elbilen. Det gäller allt från batteriteknik, självkörande bilar, till de nya tjänster som kan utvecklas av all den information som samlas in av varje bil.

Att Tesla har öppnat en ny fabrik i Shanghai för att befästa sin ställning i det kinesiska premiumsegmentet för elbilar är en mer direkt utmaning mot Geely. För det sker samtidigt som Geely och Volvos Polestar ska lansera sin nya modell Polestar 2, som är en direkt utmanare till Teslas modell 3.

Men den kinesiska bilmarknaden hade det generellt mycket kämpigt redan innan utbrottet av coronaviruset, vars konsekvenser inte går att överblicka.

Så att Geely samlar ihop sina ägg inom bilindustrin under ett gemensamt bolag för att sedan börsnotera det i Hong Kong och Stockholm måste ses som ett naturligt steg. Det gäller bara att få till en bra tillväxtsstory runt bolaget. Och här kan man möta en krass verklighet. Volvo Cars har visserligen visat styrka under ett annars tufft år för branschen. Men den kinesiska bilmarknaden hade det generellt mycket kämpigt redan innan utbrottet av coronaviruset, vars konsekvenser inte går att överblicka. Den kinesiska ekonomin är ju mycket skulddriven, vilket i sig ger en mycket stor känslighet för den typen störningar. Ovanpå det finns de växande politiska spänningarna mellan Kina och väst.

En börsnotering kan då också visa att det går att få till ett fruktbart samarbete mellan ”öst” och ”väst”. Osäkerheten om vem som är den verkliga ägaren bakom Geely skulle redas ut. Den som vill se något hoppfullt kan också se att Göteborgs ställning som bilstad faktiskt har potential att stärkas. För dels är Volvo redan idag lönsamma och har visat att man kan utveckla företaget och dels behöver Geely visa upp att man är ett vanligt företag, där den kinesisk politiken inte har något inflytande.