Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det är något som inte rimmar när Marie Kondo, drottningen av att städa och rensa, börjar sälja heminredningsprylar. Hon är dock långt ifrån ensam om dubbelmoral i konsumtionsbranschen och bland företag, konstaterar GP:s ekonomireporter. Bild: Seth Wenig

Bättre med dubbelmoral än ingen moral?

Att dubbelmoralen florerar friskt inom konsumtionsbranschen är knappast någon nyhet. Men när Marie Kondo – drottningen av slänga – börjar sälja heminredningsprylar är smärtgränsen nådd, skriver GP:s Anna-Karin Nils Andersson.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Japanska städgurun Marie Kondo har en stor följarskara världen över. Hennes bok har sålt i miljontals exemplar, hon har en egen serie på Netflix och 2015 utsågs hon till en av världens mest inflytelserika personer av Time Magazine.

Allt handlar om hennes städmetod, som går ut på att rensa ditt hem så mycket du bara kan. Allt som inte sparks joy, som inte får dig att spritta av glädje, ska ut. Till mångas förvåning stod det tidigare i veckan klart att Kondo ändrat sin devis till att "rensa och gör plats för saker från min hemsida". Allas vår städguru nummer ett har nämligen börjat sälja heminredningsprylar online. Dyra sådana – eller vad sägs om drygt 400 kronor, 42 dollar, för en liten väska i tyg att bära runt små blombuketter eller örter i?

Inte ensam om att ha två ansikten

Marie Kondo är förstås inte ensam om att ha dubbla ansikten. Svenska HM är en av de kedjor som hyllats för initiativet att ta emot konsumenternas plagg till återvinning. Rädda miljön och få samtidigt en rabattkod för din gamla textilier. Men varumärkesexperter kritiserar modellen, något man kan läsa om i Resumé, eftersom tanken förstås är att du ska nyttja rabattkoden för att köpa nya kläder.

Överskottet från Second hand-kedjan Myrorna – som nyss teamat upp med göteborgska MQ – ska gå till människor i utsatthet. Tidigare i höst kom rapporter om att kedjan skulle kraftigt skära i personalens arbetstidsmått utan hänsyn till hur länge man varit anställd – så kallad hyvling. Hyvlingen skulle drabba majoriteten med som mest ner till 50 procent. "Nu är det vi som kommer att bli fattiga", säger en anställd till Handelsnytt.

LÄS MER: Kämpande MQ byter namn och blir Marqet

Svd:s vinkrönikör Andreas Grube skriver om hur samma dubbelmoral som får oss att handla orimligt billiga kläder kan appliceras på boxvin. Köper man en av de billigaste för 169 kronor går bara 51 kronor till själva vinet, resten till svenska statskassan. Vinvärldens H&M-tischor, det är boxvinet, skriver Grube och menar att någon eller något i slutändan betalar för detta: antingen i form av låg kvalitet eller dåliga arbetsförhållanden. Nyligen protesterade tusentals sydafrikanska lantarbetare för att få Systembolaget och andra nordiska alkoholmonopol att ta större ansvar vad gäller att försvara såväl fackliga som mänskliga rättigheter på vingårdarna.

En färsk rapport från fackliga amerikanska organisationen The American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations (AFL-CIO) pekar bland annat ut två svenska företag för att ha två ansikten. Ikea och Skanska följer alla regler vad gäller sina anställdas arbetsförhållanden generellt sett – tills de börjar operera i USA:s södra delar, fastställer rapporten. Här i amerikanska södern, ett område där både rasdiskriminering och sociala orättvisor länge funnits, har de svenska företagen, liksom flera andra, sänkt sin standard.

Olika syn på facket

Ikea i USA har anställt HR-chefer som haft "undviker facket" som en av kvalitéerna på sitt CV och anlitat tre av de mest framträdande anti-fackliga advokatbyråer som finns i landet. Samtidigt sökte man en HR-chef till huvudkontoret i Älmhult som bland annat skulle se till att bibehålla företagets "mycket goda förhållande till facket".

Skanska ska bland annat använt en icke-fackansluten underleverantör vid bygget av ett nytt 33-våningshotell i Nashville. Leverantörens anställda bestod till stor del av icke-engelsktalande immigranter som ska ha blivit utan både övertidsersättning och betalning för de sista veckorna på jobbet. Företag har alltid ett val, fastställer rapporten, och kan välja att respektera arbetarnas mänskliga rättigheter.

LÄS MER: Här är Ikea-klassikerna som blivit dyrgripar

Hur mycket kommer denna dubbelmoral påverka företagens försäljning? Troligen inte så mycket alls. Tittar man på Volkswagens "dieselgate" har företaget fortsatt öka sin försäljning varje år sedan skandalen blev känd. 2016, året efter den avslöjades, var Golf den bäst säljande bilen i Sverige, kunde Allt om bilar konstatera.

I en undersökning av konsultfirman McKinsey säger 80 procent att de vägrar handla från företag som varit inblandade i skandaler. Konsumenter är dock villiga att förlåta om misstaget rättas till, visar samma undersökning. Goda nyheter för många företag – och även för deras kunder som så klart inte vill lämna en butik eller ett varuhus med dålig smak i munnen.

Säkert en succé

Marie Kondos nya andra ansikte till trots kommer hennes onlineshop sannolikt bli en försäljningssuccé – inbitna fans är generellt sett religiösa. Inte heller kommer folk att sluta handla på H&M, Myrorna eller Ikea, trots deras dubbla ansikten.

I Skavlan för ett par veckor sedan hyllar Petter Stordalen Greta Thunberg, men får samtidigt frågan om hur det rimmar med att han själv äger en privatjet. "Hellre dubbelmoral än ingen moral" säger nyblivne Vingägaren på klingande norsk – och han må ha en poäng.

Man skulle bara önska att företagen slutade göra det så förbannat svårt för oss konsumenter.

LÄS MER: Ikea i USA ställer in möte med döda barnens föräldrar