Geelyägda Volvo Cars internationella försäljning ökade med 7,4 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Under månaden lyckades fordonstillverkaren sälja 56 535 bilar, med tillväxt i Kina, Europa och USA.
– Vår försäljningstillväxt följer på att vårt nya modellprogram har tagits emot väl i alla regioner, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.
Han pekar bland annat på den större efterfrågan av Volvos SUV-modeller.
Särskilt starkt gick modellerna XC60 och XC40. Uppgången i volymerna kan också härledas till en förbättrad försäljning av Volvos nya V60 och den USA-tillverkade S60-sedanen, säger Elfström till GP.
Starkast i öst
Kina var Volvos starkaste marknad i april – där steg andelen sålda bilar med 16,8 procent jämfört med för ett år sedan. I Europa såg fordonsjätten en försäljningstillväxt om 6,1 procent medan den amerikanska marknaden klättrade med 0,4 procent.
Att Volvo Cars inte såg samma framgång i USA under april som i de andra regionerna oroar inte Elfström.
– Hittills i år har vi ökat med 7 procent i USA och vi tror på fortsatt stabil uppgång, särskilt då vi introducerat vårt nya modellprogram med den lokalt tillverkade S60-modellen, säger presstalespersonen Stefan Elfström.
Sedan årsskiftet har Volvo Cars sålt 217 855 bilar, en ökning om 8,9 procent jämfört med perioden januari-april 2018.