Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvos vd Martin Lundstedt presenterar bolagets delårsrapport på en pressträff på Tändstickspalatset i Stockholm. Bild: Claudio Bresciani/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bästa tredje kvartalet för AB Volvo

AB Volvo har gjort koncernens bästa tredje kvartal någonsin.
– Det är ett jättestarkt kvartal säger Martin Lundstedt, vd för AB Volvo.

Årets tredje kvartal är alltså AB Volvos bästa tredje kvartal – någonsin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är ett starkt och solitt kvartal, som vi är jättestolta över. Väldigt bra jobbat av hela organisationen, säger Martin Lundstedt.

Nettoomsättningen ökade till 92,2 miljarder kronor, jämfört med 76,4 miljarder för samma kvartal i fjol. Resultatet före skatt blev 9,7 miljarder kronor, mot 6,9 miljarder i fjol och rörelsemarginalen var 11,1 procent.

AB Volvos tredje kvartalsrapport kunde ses som ett rejält styrkebesked. Trots att koncernen slog alla analytikers förväntningar backade Volvoaktien rejält under den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

Problem med avgasrening

Förklaringen till det är komponentproblem i avgasreningen i katalysatorerna för lastbilar och bussar, som AB Volvo själva gick ut och berättade om tidigare i veckan.

Då talades det i branschen om miljardkostnader för att åtgärda problemet.

– Vi tar detta på största allvar. Vi har identifierat problemet och arbetar nu vidare med att analysera omfattningen. Den här komponenten är konstruerad för att klara hela livstiden för en bil eller en buss eller maskin. I vissa specifika applikationer och segment ser vi att det finns en risk att den inte gör det, säger Martin Lundstedt.

Martin Lundstedt, vd AB Volvo.. Bild: Per Wahlberg

– Vi vill inte lämna någon prognos på kostnader, för det blir bara spekulationer och det ska inte Volvo ägna sig åt. Vi försöker vara så transparenta och precisa som vi kan. Det var vi själva som upptäckte detta, anmälde det till myndigheterna och vi tar ansvar och vidtar de åtgärder som krävs. Det viktigaste nu är att kunder och anställda i bolaget ser att vi tar ansvar, säger Martin Lundstedt.

Lastbilarna rullar på bra

Som vanligt är det lastbilarna som är lokomotivet i AB Volvos verksamhet.

Det är en fortsatt stor efterfrågan i Nordamerika där orderingången steg med 116 procent och i Europa ligger den på en stabil nivå, medan den mattats av i Kina.

Totalmarknadsprognosen för tunga lastbilar i Europa har justerats upp till 315 000 tunga lastbilar, medan totalmarknaden för 2019 uppskattas till cirka 300 000 tunga lastbilar.

I Nordamerika är totalmarknadsprognosen 300 000 tunga lastbilar för 2018, och 310 000 under 2019.

Men det är fortsatta flaskhalsar i produktionen i Nordamerika, som kanske kan ses som något av ett "lyxproblem".

– Om man jämför med föregående års kvartal så har vi ökat produktionen med 40 procent, fyra noll procent! Så organisationen har gjort ett fantastiskt jobb, men efterfrågan är fortsatt så extremt stark, säger Martin Lundstedt.

Prognos för 2019

"Som förväntat har efterfrågan börjat mattas av, och totalmarknaden 2019 för tunga och mellantunga lastbilar bedöms bli 1 150 000 fordon", skriver koncernledningen i sin prognos.

Volymen har dock fortsatt att öka. Orderingången, netto, när det gäller antal lastbilar, ökade till totalt 65 348 stycken jämfört med 51 955 under tredje kvartalet i fjol.

– I Europa är det en stabilisering på hög nivå, så vi pekar mot något mindre volymer nästa år. Men det är en fortsatt god nivå. Kina är samma sak egentligen, säger han.

Ingen lågkonjunktur i sikte

Hos AB Volvo har man ännu inte sett några tecken på den kommande lågkonjunktur som makroekonomer förutspår ska rulla in nästa år.

– Det är klart att vi jobbar med att ha en bra beredskap för hur den allmänna konjunkturen går och att ha en bra flexibilitet i systemet. Vi har en bra aktivitetsnivå bland våra kunder och de har goda affärer och det gäller både Europa och Nordamerika, det är därför vi gör de här prognoserna för 2019, säger Martin Lundstedt.

Det innebär fortsatt högtryck i produktionen i Tuve och Volvos övriga Västsvenska anläggningar där man just nu kör på i rekordnivåer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.