Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
E-handeln har ökat markant under coronapandemin. Arkivbild.
E-handeln har ökat markant under coronapandemin. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Avmattning av e-handeln väntar

E-handeln i Sverige ökade dramatiskt under andra kvartalet.
Under resten av året kommer det dock att se annorlunda ut, spår Postnord i sin senaste handelsbarometer.

En tillväxt på 49 procent blev resultatet under andra kvartalet i spåren av coronapandemin. Det var inte bara en extremt hög siffra för svensk del utan även internationellt sett. Som jämförelse hade USA en tillväxt på 44 procent enligt Postnords rapport.

"Den grundläggande orsaken är förstås att vi alla tvingats spendera oerhört mycket mer tid i våra hem på grund av virusspridningen i samhället. Fyra av tio har arbetat hemifrån (helt eller delvis) och 85 procent har spenderat mer fritid hemma", skriver man i rapporten.

För resterande del av 2020 görs nu bedömningen att handeln kommer att mattas av och för året som helhet blir det en tillväxt på 33 procent.

"Augusti ser ut att uppvisa betydligt mer måttfull tillväxt och sannolikt även september. Sammantaget ser vi det som sannolikt att kvartal tre landar på en tillväxt i närheten av 30 procent", skriver man i rapporten.

Fjärde kvartalet i sin tur kommer att vara kopplat till hur Black Friday samt julhandeln utvecklar sig, poängterar man i rapporten, som görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research och bygger på totalt fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Tobias Österberg/TT

Postnords e-barometer görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Den baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag. Totalt deltog 249 företag i mätningen.

Förutom det görs även fyra konsumentundersökningar kring näthandel som i sin tur genomförs av TNS Sifo:s webbpanel.

Källa: Postnord.