Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Apple spår fortsatt svag efterfrågan på Iphone-telefoner. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Apples resultat i linje med förväntningarna

Apple försäljning och vinst senaste kvartalet var i stort i linje med marknadens sänkta förväntningar. Försäljningen av Iphone minskade med 15 procent jämfört med ett år tidigare, men minskningen vägs till viss del upp av andra intäkter.

Apples försäljning för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som avslutades i december, blev 84,3 miljarder dollar, något över de nedskruvade förväntningarna. Apple varnade tidigare i januari att försäljningen skulle bli lägre än de mellan 89–93 miljarder dollar som man trott i november. Minskningen från samma kvartal ett år tidigare är 5 procent, skriver Apple i ett pressmeddelande.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Aktien steg

Vinsten från första kvartalet lyfte till 4:18 dollar per aktie, från 3:89 dollar ett år tidigare, även det i linje med förväntningarna.

Marknaden reagerade positivt på rapporten och aktien steg med 5,5 procent i efterhandeln.

Iphone-försäljningen minskade med 15 procent jämfört med ett år tidigare. Apples intäkter från tjänster, där Apple Pay och Apple Music ingår, ökade med 19 procent till 10,89 miljarder dollar, i linje med förväntningarna.

Skruvar ner förväntningar

I samband med rapporten varslar elektronik- och mediejätten om att försäljningen för andra kvartalet sannolikt blir lägre än vad Wall Street väntar sig, en signal om att Apple tror på fortsatt svag efterfrågan på Iphone, i synnerhet i Kina, världens största marknad för smarta telefoner.

Applechefen Tim Cook, som står i regelbunden kontakt med USA:s president Donald Trump, säger till nyhetsbyrån Reuters att han är hoppfull om att handelskonflikten mellan USA och Kina kan vara på väg att lösas. Han hyser också optimism om Apples snabbt växande tjänstesektor och säger att företaget överväger att prissätta sina telefoner i lokal valuta i Kina och andra länder på den internationella marknaden, vilket kan gynna försäljningen.