Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Appen Scan & Plan pejlar trängseln på krogen

Är du ute efter en lugn utekväll eller lite mer tryck? Med appen Scan & Plan kan användaren i realtid se hur många personer som finns på restauranger, barer, kaféer och nattklubbar i närheten.

Det hela började för två år sedan, när Jimi Tadi extraknäckte som taxichaufför under studierna till ekonom.

– Jag började snabbt uppmärksamma ett väldigt återkommande beteende bland kunderna. De satte sig i bilen och ställde i princip två frågor. Först ”Vad händer i kväll?”. Och när de fick svar på det kom fråga två: ”Är det mycket folk där?”. Ibland svarade jag att ”Yes, det är jättemycket folk där”, varpå kunden nickade glatt och sa ”Bra, kör oss dit” men ibland svarade kunden ”Det är för mycket folk, kör oss inte dit, vi vill ha lugn och ro”. Jag fick de här frågorna tio gånger per natt, varje helg. Oavsett kön, etnicitet eller ålder på kunderna kom de här frågorna, berättar Jimi Tadi.

Han började leta efter en källa att hänvisa kunderna till, någon form av guide som i realtid visar hur många besökare som befinner sig på en viss restaurang, bar eller nattklubb.

– Dels för att jag inte orkade svara på samma frågor varje kväll, dels för att jag insåg att det var många som funderade över detta. Men jag hittade ingenting.

Tog saken i egna händer

Jimi Tadi bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han pausade studierna och la sin tid, och sitt sparkapital, på att ta fram en app som skulle kunna fungera som en realtidsguide i nöjeslivet. Det grafiska utseendet och den användarvänliga designen gjorde Jimi Tadi själv, men den tekniska utvecklingen lades ut på en extern partner och i slutet av 2015 fanns en betaversion av appen Scan & Plan färdig.

INTRESSET BLAND KONSUMENTER visade sig snabbt, appen började få nedladdningar direkt. Även intresset från restaurangbranschen fanns där tidigt. Som underlag i affärsdiskussionen kunde Jimi Tadi bland annat visa en undersökning, en förstudie som gjordes i samband med idéutvecklingen, som visade att 40 procent av användarna föredrog lugn och ro medan 60 procent ville ha mer tryck.

– Jag fick mycket positiv respons från restauranger. Många ville visa att de är populära men också att det finns plats för fler om stället inte är fullt, berättar Jimi Tadi.

En av utmaningarna inledningsvis var att hitta en teknik för att i realtid kunna mäta antalet besökare. Att använda kameror uteslöts snabbt. Jimi Tadi ville varken bidra till ett mer kameraövervakat samhälle eller tvingas gå igenom den komplicerade process det innebär att få kameratillstånd. Lösningen i den första versionen blev att restauranger manuellt rapporterade antalet besökare, en lösning som visade sig ha flera brister.

– Det fungerade inte, de hade helt enkelt inte tid. För många blev det kanske en uppdatering per kväll, men hela syftet med appen är att kunna visa besökssiffror i realtid.

Jimi Tadi, som på gymnasienivå läst treårig industriteknik, började på egen hand bygga en prototyp av en sensor som skulle kunna placeras i restaurangernas entré och räkna antalet in- och utpasserande i realtid. Men för att ta utvecklingen till nästa steg krävdes kapital.

– Jag hade redan från början bestämt mig för att köra ett år själv för att se att idén bar. Men för nästa steg krävdes intelligent kapital, både ytterligare kompetens och pengar. Jag hade redan fått flera förfrågningar från investerare och kunde därför vara lite kräsen när det väl var dags, säger han.

Lanserad för allmänheten

MED EN NOGA utvald ny delägare, och en rad nya partnerskap kunde appen och sensorerna utvecklas ytterligare och efter en nästan två år lång utvecklingsfas tog Scan & Plan i februari i år steget att lansera appen för allmänheten.

Fokus i första versionen har varit att verifiera tekniken. Det har gjorts i Göteborg och nyligen lanserades appen även i Jönköping. Nästa steg är en nationell utrullning. I dagsläget finns ett 60-tal restauranger, kaféer, nattklubbar och barer anslutna till appen och användarantalet har ökat med flera tusen varje månad sedan februari, enligt Jimi Tadi.

– Ibland får jag höra från folk i min omgivning: ”Vad gör ni egentligen? Det är ju bara en app!”. Men appen är bara en mycket liten del av verksamheten. För att lyckas med detta har vi behövt bygga en hel organisation av smarta partnerskap, hitta en struktur i verksamheten, rätt kapital och rätt kompetenser. Marknadsföringen är också en jätteviktig del. En av de största utmaningarna med att starta en app är att nå igenom bruset, säger Jimi Tadi. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.