Apparna skvallrar om dig

Konsumentrörelsen går till storms mot datajättarnas handel med våra personuppgifter. I dag anmäls en populär hälsoapp till KO och Datainspektionen.

ANNONS
|

Det är appen Myfitnesspal som anklagas för att övervaka användarna på ett olagligt sätt. Organisationen Sveriges konsumenter anser att appen dels har oskäliga avtalsvillkor, dels bryter mot personuppgiftslagen och dataskyddsdirektivet.

–Vi vill att myndigheterna ska förbjuda den här typen av villkor och vidlyftiga friskrivningar. Vi har valt ett av de värsta exemplen och hoppas på prejudicerande beslut, säger Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

Vad är det då som är fel? Hon räknar upp en lång rad punkter: långa och snåriga villkor som nästan ingen förstår, personlig information skickas vidare till andra bolag, användarna spåras även när appen är avstängd, användarna fråntas rätten att stämma bolaget i domstol. Som grädde på moset skaffar sig Myfitnesspal rätten att utnyttja kundernas namn och profilbilder till vad de vill i evig tid.

ANNONS

–Uppgifter om till exempel hemort, vikt och vanor kan användas för syften som du inte har en aning om. Och det är fullständigt orimligt att du anses godkänna 36 sidor avtalstext enbart genom att börja använda appen, säger Wiezell.

En annan värsting är dejtingappen Tinder, enligt den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet.

När en av rådets anställda installerade appen på sin mobil hämtade den genast 3000 privata bilder från hans Facebookkonto och skickade till företagets server. Därefter har Tinder, enligt villkoren, rätt att göra vad de vill med bilderna i obegränsad tid. Detsamma gäller alla texter som användarna skriver.

Tinder är anmält till norska KO.

Dessa två är inte de enda. En rapport från Forbrukerrådet visar att många vanliga appar tar sig stora friheter.

• Den sociala appen Snapchat skaffar sig ”världsomfattande, eviga, ersättningsfria” rättigheter att använda och publicera allt material du lägger upp. Appen kan dela din personliga information med ”säljare” och ”affärspartner”.

• Träningsappen Endomondo säger att den som använder gratisversionen ”uttryckligen medger” att deras uppgifter skickas till annonsörer.

• Dietappen Lifesum samlar in bland annat din mejladress, din vikt och hur den ändras, kroppsmått och BMI. Dessa kan sedan delas med ”dotterbolag, ombud och affärspartner”.

11 av 20 granskade appar har överdrivna befogenheter som inte har med appens funktion att göra, enligt Forbrukerrådet. Många behåller dina uppgifter även om du slutar använda tjänsten.

ANNONS

Samtliga 20 vill dela din information med icke namngivna utomstående aktörer. De flesta – bland annat Facebook, Twitter och Runkeeper – kan enligt villkoren sälja innehåll som användarna skapat till andra företag.

–Företagen kan bygga upp skrämmande bra profiler av dig som människa. Kunderna måste få en rimlig chans att förstå vad de går med på. I dag är det i princip omöjligt, säger Jan Bertoft, generelsekreterare i Sveriges konsumenter.

Vad är det konkret som kan hända?

–På kort sikt att informationen säljs vidare, du vet inte var den hamnar, du får oönskad reklam.

–På lång sikt: tänk om till exempel försäkringsbolag och banker tar del av uppgifterna och nekar folk lån eller försäkring utifrån dem.

Är inte det här priset vi får betala för att använda tjänster gratis?

–Det är klart att om man vill komma åt godiset får man göra en insats. Men utvecklingen har rusat i väg och blivit allt mer orimlig. Lagar och myndighetstillsyn har inte hängt med.

Bör konsumenterna nobba exempelvis träningsappar?

–Det är upp till var och en. Men var skeptisk, utgå från att din information sprids över världen, gå in i inställningarna och begränsa så mycket det går, svarar Bertoft.

ANNONS

Apparna i mobilen är inte de enda som håller koll på dig. Nätbutiker samlar in personuppgifter och sprider dem till andra företag – Sveriges konsumenter har KO-anmält biljettförsäljaren Ticnet för deras hantering av kunders information.

Vårt vanliga surfande övervakas, bland annat genom så kallade tredjepartscookies som berättar för annonsbolag vad vi sysslar med. Det är därför vi kan bli förföljda av reklam för en och samma produkt överallt på webben.

En ny dansk underskning tyder på att EU:s regler om samtycke till cookies är ett misslyckande. Bara 13 procent brukar läsa texterna i de rutor där användaren godkänner cookies. Endast 3 procent känner sig säkra på att lagar och myndigheter skyddar uppgifterna om deras nätanvändning tillräckligt väl.

GP söker företrädare för Myfitnesspal.

ANNONS