Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Villkoren för biluthyrning ändras efter ny dom. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ansvar flyttas när hyrbilen skadas

Nu kan du slippa betala för den kvaddade hyrbilen – givet att du kan bevisa att du varit försiktig. Då ska istället uthyraren stå för kostnaderna.

Tidigare har den som hyrt bilen alltid fått stått för kostnaderna, även om man varit aktsam och inte orsakat skadorna själv.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men Konsumentombudsmannen (KO) tog branschorganisationen Biluthyrarna Sverige, som samlar cirka 90 procent av uthyrningsföretagen, till Patent- och marknadsdomstolen eftersom man tyckt att olycksvillkoren varit orimliga och till stor nackdel för konsumenterna.

Domstolen anser att det är oskäligt att den som hyrt en bil ska ansvara för skador även när personen varit aktsam. Den uthyrare som bryter mot bestämmelserna kan få böta en miljon kronor.

- Men det är först om konsumenten kan bevisa att den inte har varit oaktsam som han eller hon går skadefri. Det är fortfarande ganska strängt ansvar som ligger på konsumenten, säger Pär Magnusson, processråd för KO.

"Accepterad lösning"

Anders Trollsås, vd för Biluthyrarna Sverige, ställer sig undrande till att KO valt att driva saken.

- Den lösning vi hade var vedertagen och accepterad av kunderna, och fungerade väldigt väl i samspel med försäkringsmöjligheter. Men tydligen tyckte inte KO det, utan bestämde sig för att söka vägledning hos domstol.

Han påpekar att det gamla regelverket fortfarande gäller i många andra länder.

- Vårt Europeiska moderförbund, Leaseeurope, har nyligen i diskussioner med EU-kommissionen kommit fram till att det här var en ordning man kunde leva med. Men här i Sverige vill man inte ha det så, säger han.

Dyrare att hyra

Enligt Anders Trollsås kan ändringen medföra ansträngda relationer mellan uthyrare och kund.

- Bevisfrågan kan bli knepig. Ytterligare en svårighet är att det bara gäller gentemot konsument och inte mot företag. Ibland kan bilen vara hyrd i tjänsten, men du kan ha använt den privat. Hur blir det då?

TT: Finns det inte risk uthyrningsfirman kompenserar denna kostnadsförflyttning genom att höja uthyrningspriset?

- Det är inte ett omöjligt scenario, säger Pär Magnusson vid KO.

- Ja verkligen. Det är precis så vi brukar lösa det, säger Anders Trollsås.