Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/2

Ansträngt läge för arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen har rustat ner, bantat personal och stängt kontor – sedan kom coronaviruset. Nu ska myndigheten klara stora varsel som med stor sannolikhet väntar tusentals svenskar.
– Läget är ansträngt, säger Maria Mindhammar, arbetsförmedlingens nya generaldirektör.

I coronavirusets spår har det blivit helt tydligt att besöksnäringarna, resebranschen och flygindustrin är några av de värst drabbade sektorerna, där nu varsel nu rullar in i allt snabbare takt de senaste dagarna.

LÄS MER: Här är jobben som riskerar försvinna i corona-krisen

LÄS MER: Hotellbokningarna rasar – varsel ett faktum

I det allt mer dramatiska läget på arbetsmarknaden ska nu Arbetsförmedlingen möta och bistå de tusentals svenskar som kan förlora sina arbeten i coronakrisen. En organisation som själv gick igenom tuffa förändringar under 2019 med tusentals varslade och nedlagda arbetsförmedlingskontor.

Ökad arbetslöshet i februari

– Det är klart att det har varit ett tufft och turbulent år, och är det fortfarande. Det är fortfarande ett ansträngt läge, det ska man inte sticka under stol med. Men jag tycker att vi är på banan och det känns mycket bättre, säger Maria Mindhammar, generaldirektör på arbetsförmedlingen.

I februari steg arbetslösheten med 57 000 personer, en ökning med 0,9 procentenheter jämfört med motsvarande månad 2019. Men ännu har arbetsförmedlingen inte kunnat se varslen i sin februaristatistik.

LÄS MER: Norwegian permitterar 5 000 anställda

– Vi tar detta på största allvar, och i några inkomna varsel så nämner företagen coronaviruset. Men vi har gott hopp om att kunna klara vår verksamhet på ett bra sätt, säger Maria Mindhammar.

Nyanställningar och självservice

Så sent som i december i fjol fanns det inte tillräckligt med personal kvar hos arbetsförmedlingen i väst för att man skulle klara uppdraget. Många av de varslade på arbetsförmedlingen valde att sluta i förtid, så organisationen fick personalbrist. Så man fick återanställa.

Parallellt flyttade också personal över till arbetsförmedlingens nya utökade kundtjänst, där man också bedriver arbetsförmedling. I dag är det ungefär 25 procent färre anställda i region väst än vad det var för ett år sedan. Men man håller precis på och nyanställer 450 medarbetare till kundtjänsten för hela Sverige. Totalt arbetar 7 525 personer med kundservice i dag.

– Det ska erkännas att arbetsförmedlingen har haft en stor uppsägningsomgång och omställning. Naturligtvis är vi färre medarbetare, men vi arbetar också mycket med automatisering, så vi känner att vi kan hantera situationen, säger hon.

Automatiseringen innebär bland annat att de arbetssökande i mycket större utsträckning ska skriva in sig själva som arbetssökande hos arbetsförmedlingen istället för att gå till ett fysiskt kontor. Planeringssamtal kan man göra via telefon eller Skype.

– Det innebär att vi kan hantera fler arbetssökande. Därmed är det inte sagt att vi kommer att sänka kvaliteten, för det gör vi inte. Men vi måste göra detta i större skala, och då måste vi nyttja de tekniska lösningarna, säger Maria Mindhammar.

Fakta: Omställningsorganisationer

Det finns flera trygghetsråd i Sverige som styrs av de bransch man arbetar i och det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. Finns det inget kollektivavtal är du inte berättigad till stöd från några trygghetsråd.

Några av de större organisationerna är: TRR, Trygghetsrådet för tjänstemän inom den privata sektorn, TSL, för arbetare inom den privata sektorn.

Hon tror att arbetsförmedlingens utökade kundtjänst, där det nu sitter yrkeskunniga arbetsförmedlare, kommer att bli en god ersättning till den traditionella förmedlingen.

Prioritera a-kassan

De som blir varslade måste börja med att själva skriva in sig hos arbetsförmedlingen, eftersom det är via myndigheten som a-kassorna signal om att någon har blivit arbetslös.

– Vi måste sköta och prioritera de delarna så att ingen blir utan ersättning, säger Maria Mindhammar.

Arbetsförmedlingen kommer också att ha ett tätt samarbete med de olika yrkesområdenas omställningsorganisationer, som bistår med personliga program och coachning när stora personalgrupper blir varslade.

– Av de nya som kommer till har ju de flesta arbetslivserfarenhet, och det är ju väldigt positivt. Många av dem har gymnasieutbildning vilket innebär att de kan vara eftersökta inom andra områden. De är attraktiva på arbetsmarknaden på många sätt, och kommer inte att hamna längst bak i kön av de 377 000 arbetslösa, säger hon.

LÄS MER: AF backar – flera lokala kontor kvar

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.