Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Olof Ohlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anställd på Volvo: Gaffeltruck orsakade vattenläckan

En gaffeltruck körde med gafflarna för högt upp och träffade sprinklersystemet inne på Volvofabriken. Därefter sprutade vatten i flera minuter över de nyproducerade bilarna. Det säger en anställd som var på plats under gårdagens vattenläcka till GP.

Under torsdagskvällen bröt en större vattenläcka ut på Volvo Cars monteringsfabrik i Torslanda. I samband med olyckan fick produktionen stoppas i tre timmar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt en anställd som GP pratat med arbetar ett byggföretag inne på fabriken. En av deras truckförare körde med gafflarna för högt och träffade då sprinklersystemet enligt den anställda.

– Det forsade ut vatten i fyra-fem minuter. På flera ställen var det vatten upp till knäna. Det var vattenplant längs truckgångarna så det var en av anledningarna till att vi inte kunde fortsätta rulla. Truckarna kunde inte köra igenom, säger den anställde som beskriver vattentrycket från läckan som kraftigt.

– Tänk att du kör på en brandpost i USA. Man har ju sett klipp på Youtube och Facebook när det bara sprutar ut vatten. Så sprutade det ut på golvet på Volvo i fyra-fem minuter.

Vid halv elva på kvällen var saneringen av vattnet klar och produktionen rullade igång som vanligt igen.

Oklart kring kostnader

Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, bekräftar att det var ett sprinklersystem som skadats. Exakt hur det gick till och vad skadekostnaderna landar på kan han inte svara på.

– Vi håller på att titta på vilka skador som uppstod. Det rör sig inte om några dramatiska skador. Även om det var stora vattenmängder så var skadorna begränsade, säger han.

Under det forsande vattnet stod flera bilar, men enligt Stefan Elfström var det ingen av dem som behövde skrotas. Den anställde som GP pratat med säger sig däremot ha sett hur flera bilar fördes iväg till ett ställe där de inte körs vidare i produktionen.

– Det viktigaste är att produktionen kom igång så snabbt som möjligt. Det var bara begränsat i tre timmar så det är hanterbart, säger Stefan Elfström.

Har det blivit några fuktskador i fabriken som kan påverka biltillverkningen?

– Nej, produktionen är igång som vanligt idag. Golvet är av betong och betong tål vatten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.