Harland and Wolff har funnits i Belfast sedan 1861 och var under 1900-talets början världsdominerande när det gällde fartygstillverkning generellt och oceanångare mer specifikt. Nu ser det ut som att varvets historia kan vara nära slutet då företaget gått in i vad som förenklat skulle kunna kallas den brittiska varianten av rekonstruktion, ”administration”. En process som gör det möjligt för företag att slippa konkurs om de ekonomiska problemen anses vara tillfälliga.
Redan förra veckan ska Harland and Wolffs styrelse flaggat för att rekonstruktion var oundvikligt. Nu är förhoppningen att man ska hitta nya ägare till företaget och styrelseordförande Russell Downs uppges vara optimistisk till att så ska ske.
Dyra lån och nej till statliga pengar
Harland and Wolff har i dag 59 anställda men kommer nu med största sannolikhet bli färre. Nuvarande ägare köpte företaget, som då hade norska ägare, år 2019. Även då befann sig företaget i djup ekonomisk kris och de norska ägarna hade då inte byggt ett enda fartyg på många år.
Nya ägare var ett litet energiföretag från London utan större marin erfarenhet, vars framtid dock såg lovande ut då de 2022 började samarbeta med en spansk fartygsjätte med en större uppdrag åt brittiska flottan. Men de ekonomiska förlusterna ska ha vuxit i takt med att företaget skalade upp, enligt BBC. Bland annat brottas Harland and Wolff med dyra lån och förhoppningar om att få statlig hjälp för att lösa dem ska nyligen ha grusats. För stor risk med skattebetalarnas pengar, enligt regeringen.
LÄS MER:Sålde till Barbie – nu är Garden Glory i rekonstruktion
LÄS MER:Göteborgsbolag i kris
LÄS MER:Krisande modemärket i konkurs