Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Jessica Segerberg

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anmälningarna till Konsumentverket ökar kraftigt under reakampanjer

Super-reor som den pågående Mellandagsrean gör att anmälningarna till Konsumentverket ökar kraftigt – de senaste tio åren har antalet fyrdubblats.
– Jag tror tror att svenska folket har börjat se på kampanjerna med allt mer kritiska ögon, säger Hans Lundin vid myndigheten.

En stor del av anmälningarna som hamnar hos Konsumentverket handlar om lockpriser under rea-kampanjer som finns i butikerna och på nätet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det kan handla om att en tv eller en spelkonsol annonseras till ett lågt pris – men när konsumenten kommer till butiken så finns inte varan. Istället erbjuds man en annan tv eller en annan spelkonsol – till ett betydligt högre pris, säger Hans Lundin, informationschef vid Konsumentverket till GP.

Kan vara vilseledande

Reakampanjerna kan vara en fråga om vilseledande marknadsföring och det händer att anmälningar som verket får in slutar med beslut i domstol.

Exempelvis har Göteborgsföretaget Jollyroom, som omsatte en miljard kronor 2017, sedan slutet av november i år ett vite på tre miljoner kronor hängande över sig.

Detta sedan Patent- och marknadsdomstolen förbjudit företaget "att vid marknadsföring av varor avsedda för barn, och varor riktade till blivande eller nyblivna föräldrar, använda sig av olika rea-uttryck i kombination med en procentsats och uttryck som till exempel outlet och lagerrensning – om inte försäljningen sker under en begränsad tid och priserna inte är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser för motsvarande varor."

I domen sägs också att bötesbeloppet på tre miljoner kronor även träder i kraft om företaget "felaktigt påstår att en vara haft ett visst ordinarie pris eller att priset är nedsatt med ett visst belopp, eller med viss procentsats, i förhållande till det ordinarie priset."

GP har sökt Jollyrooms grundare och vd Ole Sauar. I samband med att stämningen lämnades till domstol tillbakavisade han anklagelsen.

– Generellt menar vi att våra kampanjer i huvudregel har gett våra kunder ett lägre pris än produkterna legat på tidigare, sa han då till Dagens Industri.

Anmälningarna har fyrdubblats

Hans Lundin säger till GP att Konsumentverket under senare år intensifierat bevakningen av och informationen kring rea-kampanjer och han tror att det kraftigt växande antalet anmälningar är ett resultat av detta.

På tio år har nämligen antalet klagomål i form av anmälningar till Konsumentverket fyrdubblats – från 3 700 stycken 2008 till drygt 15 000 under det snart gångna året.

Allt fler har lärt sig undgå att hamna i de vanligaste fällorna.

– Konsumenternas medvetenhet har ökat – de ser på kampanjerna med mer kritiska ögon och är därmed också mer benägna att anmäla om de upptäcker fel – eller om de känner att de har blivit lurade, säger Hans Lundin och fortsätter:

– Många är helt enkelt noga med att kolla om det verkligen är ett "superklipp" eller ett "superfynd" som man står inför, säger han.

Som kund bildar man sig ofta en uppfattning genom att jämföra priser och kampanjer – allt fler kollar också upp vad en vara kostade före reakampanjen eftersom det är vanligt att priserna höjs just inför inför en reasatsning.

Kan bli dyrt i slutändan

– Vid stora kampanjer, som Mellandagsrean, märker vi tydligt att antalet anmälningarna till oss gällande vilseledande marknadsföring ökar markant , säger Hans Lundin.

Något annat du tycker att konsumenterna ska tänka på under rean?

- Betalningen. Om man väljer någon form av avbetalning så ska man vara observant och noga granska vad det det faktiska slutbeloppet blir – och väga in det i sitt beslut. Det är nämligen inte alls säkert att det blir billigare, säger han och fortsätter:

– Med diverse tillägg och avgifter kan köpet bli dyrare än man tänkt – det kan finnas risk för att årets julklapp fortfarande betalas när det är dags att betala nästa års julklapp, varnar Hans Lundin.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.