Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anklagar Trafikverket för onödiga tågförseningar

Brist på ansvar, resultat och styrning. Det är en del av den kritik som Johan Söör, tidigare vd för tågoperatören MTR, riktar mot Trafikverket i boken Nya spår på gammal räls som släpps i dag.

I mars 2015 gick den första MTR Express-resan mellan Stockholm och Göteborg. Därmed var ett 150-årigt monopol brutet och SJ hade fått en utmanare på sträckan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Johan Söör var under fem år vd för MTR Express och genom åren i branschen väcktes många tankar och tänkbara förbättringspunkter. Något som nu resulterat i boken Nya spår på gammal räls.

– Jag kände att det fanns en historia som inte berättats. Det saknas vissa perspektiv i debatten. Jag vill att saker ska bli bättre, för aktörerna på järnvägen och för resenärerna, säger Johan Söör.

Tuffare styrning

Boken släpps i dag torsdag och i den riktas en del kritik, bland annat mot styrningen inom Trafikverket.

– Det som saknas på Trafikverket i dag är en tillräckligt hög ambitionsnivå på ledningsnivå. Man kan bli ännu bättre på att få saker genomförda. Trafikverket har ett uppdrag att jobba långsiktigt med vägar och järnvägar, men man har också ett operativt uppdrag i form av planering och trafikledning av tågen som går i dag. Där finns förbättringspunkter, säger Söör.

Han vill se en tuffare politisk styrning men ser också att myndigheten helst jobbar mer resultat- och lösningsorienterat.

– Tågen blir extra försenade, helt i onödan. Rutinerna vid trafikstörningar är ineffektiva. Om man blir sittande i Hallsberg så måste Trafikverket manuellt byta tågnummer för att ordna en alternativ väg. Det finns flera exempel på där den åtgärden tagit en timme.

Yrvaket agerande

Vidare menar Johan Söör att myndighetens hantering av konkurrens och olika aktörer på spåren inte håller, och att Trafikverket agerat "yrvaket" inför en situation med flera tågoperatörer som konkurrerar på samma spår.

– Det som inte är konkurrensutsatt alls i dag är själva trafikledningen av tågen. Det är klart man inte kan ha konkurrens på det vanliga sättet, men man skulle kunna lägga ut Trafikverkets trafikledning på entreprenad. Det finns duktiga privata aktörer som kan bidra med ett nytt tänk som leder till högre kvalitet och effektivitet.

Johan Söör skriver också i boken att en privatisering av Trafikverkets trafikledning kan vara en nödvändig åtgärd om myndigheten själv inte förmår hantera allmänhetens krav på kvalitet och effektivitet.

– Det kan vi inte ha någon åsikt om, det är en fråga på departements- och ministernivå, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Välkomnar kritiken

Han har ännu inte tagit del av boken, men säger att han kommer läsa den och välkomnar Johan Söörs åsikter.

– Johan Söör och MTR har satt fingret på ett antal saker som behöver vässas, framför allt i en värld där vi ska ha fri konkurrens. Självklart har vi en utmaning i att hantera det, säger Bengt Olsson.

När det gäller de "onödiga förseningarna" Johan Söör pekar på, menar Bengt Olsson att frågan är mer komplex än så.

– För oss är säkerheten alltid nummer ett. När signalerna inte fungerar som det är tänkt så är det en manuell rutin vi har, och den går långsamt. Sedan ska vi självklart inte nöja oss med det, säger han och utvecklar:

– Det är ett problem vi har identifierat långt före 2010 när Banverket blev Trafikverket. I Sverige står vi i dag inför ett omfattande teknikskifte i järnvägstrafiken. Det finns tre olika trafikledningssystem som inte "pratar" med varandra, eftersom de har kommit till i olika tidsåldrar.

2022 är tanken att ett nytt system som ska fungera mer sammanhållet ska finnas på järnvägen. Dessutom vill Trafikverket redan i höst undvika dagens följdförseningar.

– Tåg i rätt tid ska alltid gå först. Ett tåg som är försenat ska inte döda den totala punktligheten, säger Bengt Olsson.

Kritiken om brist på ansvar delar han dock inte.

– Vi har en väldigt tydlig ansvarsfördelning på våra trafikledningscentraler med fem personer som har mandat att fatta beslut enligt en prioriterad ordning.

Johan Söör

Johan Söör var MTR Express första vd och under fem år ansvarig för att bygga upp och leda snabbtågsoperatören. Nya spår på gammal räls är ett försök att beskriva utmaningarna för en ny kommersiell tågoperatör på den svenska järnvägen.

Han har en bakgrund från konsultfirman McKinsey & Company där han specialiserade sig på rese- och transportbranschen i Europa och Nordamerika.

Sedan mars i år är Johan Söör vd för Nordic Camping & Resort.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.