Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Amazon skriver i ett pressmeddelande att en lansering av e-handelsbolagets svenska sajt, Amazon.se, har påbörjats. Bild: Pablo Martinez Monsivais
Amazon skriver i ett pressmeddelande att en lansering av e-handelsbolagets svenska sajt, Amazon.se, har påbörjats. Bild: Pablo Martinez Monsivais

Amazon lanserar svensk sajt

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon meddelar i ett pressmeddelande att företaget har påbörjat en lansering av sajten i Sverige – efter år av spekulationer.
– Sverige är ett välutvecklat e-handelsland, därför tror jag att det är läge att komma hit nu, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Lanseringen av ”Amazon.se”, en svensk version av världens största e-handelssajt, har redan påbörjats, skriver Amazon i ett pressmeddelande under tisdagen.

I flera år har rykten om lanseringen av Amazon i Sverige florerat i e-handelsvärlden. Redan 2018 sa sig svenska e-handelsexperter vara övertygade om att nätbutiken skulle lanseras i Sverige, och så sent som i höstas berättade branschsajten Ehandel att bolaget den senaste tiden fiskat efter svenska medarbetare. Amazon har dessutom sedan tidigare anläggningar i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm för sin molntjänst Amazon Web services.

Nu står det för första gången klart: Bolaget har påbörjat en lansering av den svenska sajten Amazon.se.

”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu, säger Alex Ootes, vice president EU Expansion på Amazon, i pressmeddelandet.

"Tuffare konkurrens”

Den som i dag knappar sig in på webbläsaren omdirigeras fortfarande till Amazons tyska sajt. Inom kort väntas däremot den svenska nätbutiken öppnas upp för kunder.

Exakt när lanseringen kommer att ske är ännu okänt.

"Vi har inget ytterligare att berätta i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering", berättar Amazon för TT via sin presskontakt i Sverige.

– Sverige är ett välutvecklat e-handelsland, därför tror jag att det är läge att komma hit nu, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, om tisdagens besked.

För svensk e-handel kommer lanseringen av Amazon innebära en tuffare marknad, menar han.

– Konkurrensen blir hårdare, vi kommer att se en prispress och de svenska företagen kommer att tappa en del till Amazon.

LÄS MER: Amazon påbörjar lansering i Sverige

Framtidens tuffa marknad och hårda konkurrens kommer däremot inte medföra några negativa konsekvenser för den svenska e-handeln, menar Arne Andersson. Han förutspår istället en utvecklad svensk e-handelsmarknad, och menar att lanseringen snarare kommer att innebära ännu ett bakslag för den fysiska handeln.

Större sortiment och lägre priser

– Under coronakrisen har vi sett att e-handeln tagit ett skutt uppåt, och med Amazons svenska inträde på marknaden tror jag att e-handeln kommer få ytterligare en skjuts. Konkurrensen kommer bli hårdare vilket gör att e-handelsföretagen blir tvungna att ”steppa upp”. Jag tror att det är en möjlighet för svenska e-handlare att bli ännu bättre än vad de redan är i dag. För oss konsumenter innebär det ett större sortiment och lägre priser, säger han.

I dag säljer 1,7 miljoner små- och medelstora företag varor genom Amazons butiker. Bolaget är världens största på e-handel, och i juni redovisade man en fördubbling av andra kvartalets vinst till cirka 45 miljarder kronor.

I pressmeddelandet uppmanar bolaget företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt att kontakta e-handelsjätten.

– De e-handelsföretag som säljer sina varor genom traditionella återförsäljare, kommer nu se en möjlighet att kunna sälja sina varor direkt till konsumenterna genom den här marknadsplatsen. Man har varit lite rädd för det tidigare i Sverige, men jag tror att utvecklingen med så kallade ”direct-consumers” kommer att snabbas upp genom Amazons inträde, säger Arne Andersson.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.