Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Försäljningen av ekologiska livsmedel över nätet ökar i allt högre takt. Arkivbild.

Allt fler handlar ekologiskt över nätet

Försäljningen av ekologiska livsmedel över nätet ökar i allt högre takt, konstaterar prisjämförelsesajten Matspar. Samtidigt utgör den ekologiska försäljningen fortfarande en ytterst liten del av våra matinköp.

Genom att kartlägga antalet sålda ekovaror i matkassar hos Sveriges sex största matbutiker på nätet kan Matspar konstatera att försäljningen av ekologiska produkter ökat med 34 procent sedan årsskiftet.

Det är en utveckling som inte förvånar Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

- I min värld låter det väldigt rimligt. Det finns massor av olika trender, men ekologiskt är ju något som konsumenten uppskattar väldigt mycket och är beredd att betala för, säger han.

Samtidigt är det väldigt långt kvar till att någon större del av försäljningen är ekologisk. Ökningstakten är hög men börjar från låga nivåer – inte ens tio procent av försäljningen i mathandeln är ekologisk.

På nätet går dock utvecklingen snabbare. Enligt Matspar beror det på digitala faktorer som gör det enklare att hitta ekologiska alternativ.

Den förklaringen ger inte Jonas Arnberg mycket för. Snarare handlar det om att kundgruppen som handlar på nätet tycker om att handla ekologiskt, har högre inkomster och att mycket sker från storstäder där de värdena är viktiga.

- Det går inte att dra slutsatsen att det är nätet i sig som driver ekologisk försäljning. Jag tror att det har att göra med de inkomstgrupper som handlar på nätet. Ekologiskt är mer premium, det vill säga dyrare. De som handlar mat på nätet gör ju det för att det är bekvämt, snarare än att det är billigt.