- Silversurfarna är en upcoming åldergrupp, säger e-handelsexperten Patrik Müller på Dibs, som tillhandahåller betalningslösningar.
Enligt företaget så har personer i åldersgruppen 66–74 år blivit bättre på att klicka hem vad de vill ha direkt från nätet. Enligt Dibs årliga mätning som företaget gör av e-handelsmarknaden i Sverige står gruppen för den största procentuella ökningen.
Andelen i åldersgruppen som näthandlar har ökat från 80 till 85 procent de senaste fem åren. Snittet bland svenskarna ligger totalt på runt 90 procent.
När det handlar om shopping från enbart mobiltelefoner och surfplattor har motsvarande siffra gått från 17 till 30 procent.
- Många som är lite äldre har mer eller mindre tvingats in i det här. Man har under en period kunnat stå utanför, men i dag är det så att vad gäller tjänster som till exempel att boka en kryssning så måste man gå via nätet, säger Patrik Müller.
- Där kan man se att de smarta telefonerna har hjälpt till, för många äldre sker ingången till nätet via telefonen.
Främst handlas det varor inom kategorin kropp och hälsa följt av kläder. När det kommer till tjänster vill många fylla på mobilen och skänka pengar till välgörenhet. När det kommer till resor betalar äldre gärna för resor inom kollektivtrafik, hotell och flygbiljetter.
Fakta: Om undersökningen
Dibs årliga rapport Svensk e-handel 2018 är baserad på en undersökning av Yougov.
Undersökningen genomfördes under det andra kvartalet 2018.
Resultatet bygger på intervjuer med drygt 2000 internetanvändare i Sverige.