Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Alla backar men GP når störst del läsare

Göteborgs-Posten har fortsatt störst räckvidd av storstadstidningarna i sitt huvudsakliga spridningsområde.

GP hade under 2014 i genomsnitt 402 000 läsare i åldern 16–80 år i hela landet och 312 000 läsare i kärnområdet, Storgöteborg. Det innebär en räckvidd på 42 procent. Räckvidden i kärnområdet, det så kallade A33-området, minskade med 26 000 läsare eller fyra procentenheter jämfört 2013.

Göteborgs-Posten är ändå fortsatt störst bland storstadstidningarna inom sina respektive kärnområden, visar Orvesto Konsuments räckviddsmätning för 2014.

- Alla storstadstidningar tappar i räckvidd i sina papperstidningar. Det är en naturlig konsekvens av att allt fler läser oss digitalt, säger Cecilia Krönlein, Göteborgs-Postens chefredaktör.

- Det är ändå glädjande att GP är den av storstadstidningarna som har absolut störst räckvidd i sin region. 402 000 dagliga läsare av papperstidningen ska inte förringas. Det är väldigt många människor som fortsatt vill ha en daglig morgontidning för att orientera sig och ha koll på vad som händer och sker.

Sydsvenskan i Skåne minskar sin räckvidd med fem procentenheter till 35 procent inom sitt kärnområde.

I Stockholmsområdet har Dagens Nyheter mer än dubbelt så många läsare som Svenska Dagbladet inom kärnområdet, 28 procent respektive 13 procent. DN och SvD har tappat vardera 2 procentenheter.

Även gratistidningen Metro, som finns i de tre storstäderna, tappar. I Göteborg med två procentenheter till 28 procent, i Stockholm med två procentenheter till 30 procent och i Skåne med tre procentenheter till 25 procents räckvidd bland 16–80-åringarna som ingår i mätningen.

Parallellt med att antalet läsare av papperstidningen minskar så ökar Göteborgs-Postens sidvisningar på webben och mobilen.

Göteborgs-Posten har 7,5 miljoner sidvisningar på mobilen plus webben en vecka, en ökning med tre procent. GP TV har drygt 22 000 unika webbläsare per vecka, en ökning med 25 procent. Och eGP har i dagsläget närmare 25 000 unika webbläsare i snitt per dag, mer än en tredubbling på ett år.

- Vi fortsätter att utveckla vårt digitala innehåll utan att göra avkall på papperstidningens kvalitet. I dag är det i huvudsak läsningen i mobilen som växer. Det är inte längre Metro som läses på spårvagnarna och bussarna i Göteborg. I stället sitter var och varannan med sin mobil. Vi ska givetvis leva upp till deras förväntningar på vårt innehåll och våra tjänster i mobilen, säger Cecilia Krönlein, chefredaktör på GP. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.