Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ringer i klockan under börsintroduktionen.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ringer i klockan under börsintroduktionen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Aktiesparare kräver svar från Volvo Cars

GP har under veckan avslöjat att Volvo Cars ägare Geely har direkta kopplingar med den kinesiska staten. Enligt organisationen Aktiespararna var detta en risk inför börsnoteringen.
– Detta var något som vi och andra varnade för inför noteringen. I Kina finns det alltid tentakler mellan stat och företag, säger chefsjuristen Sverre Linton.

ANNONS
|

Göteborgs-Posten har i en rad avslöjanden visat hur Volvo Cars ägare Geely har direkta kopplingar till den kinesiska staten. En mängd av Geelys dotterbolag har ägare som är kontrollerade av Kinas kommunistregim, och Geely är dessutom delägare i av USA svartlistade militärföretag.

Inför Volvo Cars börsnotering i höstas upprepade vd Håkan Samuelsson att Geely var frikopplat från den kinesiska staten och endast ett familjeägt företag som drivs av ägaren Li Shufu och hans son.

Sverre Linton är chefsjurist på Aktiespararna.
Sverre Linton är chefsjurist på Aktiespararna.

Enligt organisationen Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton var Geelys kopplingar till kommunistregimen något man varnat för inför börsnoteringen i höstas.

– Det är något som vi och många andra varnade för, och att det är en risk man får ta med i beräkningen. I Kina finns det alltid tentakler mellan stat och företag.

ANNONS

Hur ser du på att vd Håkan Samuelsson så tydligt framhärdade att Geely var fristående från den kinesiska staten?

– Det framgår att det finns vissa modifikationer i det budskapet.

Vad betyder det att det finns flera bolag i Geely-sfären med kopplingar till den kinesiska staten?

– Det innebär att bolag i sfären har kopplingar till Volvo, vilket i sin tur gör att risken som vi lyfte inför noteringen högst reell. Det finns en nyckfullhet med ledningen i Kina, och man ska nog fråga sig vad som kan hända om personerna i Geelys toppskikt om de på något sätt hamnar i konflikt med den kinesiska ledningen, säger Linton.

I GP:s granskning framkommer det också att Geely levererar polisbilar till den omtvistade Xinjiang-regionen, där flera rapporter gör gällande att den muslimska folkgruppen uigurer lever under förtryck från den kinesiska regimen.

LÄS MER:Med kinesiska ägare kommer den kinesiska staten på köpet

LÄS MER:Cevt-ägandet flyttades till skatteparadis – statens inflytande i Geely består

Aktiespararna: Växande trend

Enligt Sverre Linton kan dessa kopplingar vara besvärande för Geely som koncern.

– Det finns en växande trend att investera i bolag som tar ansvar. Många investerare kommer att dra sig för att investera i bolag med vissa kopplingar. Det kan spilla över på Volvo om de institutionella ägarna inte vill ta den risken, eller inte ha lust att investera i bolaget längre.

ANNONS

Hur ska man som småsparare tänka i det här läget?

– Bortser man från de eventuella moraliska aspekterna i detta så får man göra en egen riskbedömning, som alltid. Detta är en sådan risk som man får ta med i sin bedömning, säger Linton och fortsätter.

– Nu är det väl så att de statliga ägarkopplingarna går till Geely och inte till Volvo, men hur långt tentaklerna sträcker sig vet vi inte. Jag tror inte att det hade skadat för Volvo att vara extra tydliga i detta läge, särskilt efter det att Håkan Samuelsson var ute i börsnoteringsprocessen och sa att Geely var ett familjeägt bolag.

Geelys svenska presskontakt Stefan Lundin har ställt in en intervju med GP, men har i ett mejl kallat tidningens skriftliga frågor för en ”bombmatta” och ”inte acceptabelt”. Till Dagens industri har Lundin däremot sagt att statligt ägande varken är ”konstigt” eller ”okänt”.

Sverre Linton är inte imponerad över hur den kinesiska jättekoncernen agerat i frågan.

– Man kan nog säga att de kunde ha skötts på ett annorlunda sätt. Geely är bland de största ägarna på Stockholmsbörsen, och då måste man arbeta för att skapa en trovärdighet för sig själv som ägare. Exempelvis att göra sig tillgänglig för media i Sverige, och vara aktiv i styrelserummen. Agerar man på detta sätt bidrar det inte till att bygga förtroende.

ANNONS

LÄS MER:Frågorna som Geely och Volvo inte vill svara på om Belarus

LÄS MER:Atlas Copco bryter med Geelys Belarusfabrik

Claes Hemberg: Geely måste svara på frågorna

Inte heller den fristående aktieanalytikern Claes Hemberg är särskilt imponerad av Geelys agerande.

– Om vi ska ta Geely och Volvo Cars på allvar måste de svara på medias frågor, inte sina egna frågor. Det är en enkel sanning. Om de väljer att inte svara på frågorna riskerar de att kursen faller lika snabbt som deras trovärdighet faller. Oavsett om de tycker att frågorna är dumma behöver de svara på dem, säger Hemberg.

Enligt Hemberg har Volvo Cars hamnat i ett knepigt läge. Visserligen ligger det inte på Volvo att ansvara för ägaren. Däremot måste Volvo redovisa vad bolaget vet om ägaren.

– En vd har ett ansvar att rusta bolaget inför en börsnotering, och då ska man tåla en hållbarhetsgranskning. Huruvida Håkan Samuelsson har misslyckats med detta är svårt att säga, men just nu ser det ut som det. Då måste han snabbt tillbaka till ritbordet och göra om sin ägargranskning.

Claes Hemberg, fristående aktieanalytiker.
Claes Hemberg, fristående aktieanalytiker. Bild: Erik Mårtensson

Hemberg är inte säker på hur avslöjandet kommer att påverka bolaget. Hur Volvo-konsumenten, aktieägarna och de institutionella ägarna reagerar på nyheten är fortfarande för tidigt att säga, och en eventuell misstro kan ta flera månader innan den avspeglas i aktiekursen, menar han.

Nu beror utvecklingen i mångt och mycket på hur vd Håkan Samuelsson agerar, menar Claes Hemberg.

ANNONS

– Bolaget måste förklara detta för att vara trovärdiga framåt, och om marknaden känner att de inte får hela bilden kan aktien tappa 10-20 procent. Ingen aktieägare vill bli överraskad av en negativ nyhet i tidningen, säger Claes Hemberg.

Vid torsdagsförmiddagen var Volvo Cars aktie upp dryga 2 procent.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS