Redan i december förra året meddelade tyska sportjätten Adidas att bolaget hade planer på att avyttra sportmodemärket, efter att flera rykten om en eventuell affär florerat i affärsvärlden. Efter månader av spekulationer meddelar Adidas nu att man säljer Reebok till amerikanska Authentic Brands Group.
Affären är värd 2,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 21,6 miljarder kronor, och ser ut att bli en stor förlust för Adidas. Prislappen landar på drygt elva miljarder kronor lägre än när Adidas köpte märket för femton år sedan.
LÄS MER:Samhällsbyggnadsbolaget säljer Entra-aktier
LÄS MER:Göteborgska godisbolaget Wellibites sålt till matkoncern
Skulle utmana Nike
2006 köpte sportjätten Reebok i en jätteaffär för 3,8 miljarder dollar, vilket motsvarar nästan 33 miljarder kronor. Tanken med köpet var att hjälpa företaget att utmana rivalen Nike. Men lönsamhetsproblemen har avlöst varandra och märket har vid flera tillfällen smalnats av till att främst fokusera på skor och kläder inom fitness och friidrott – utan att det resulterat i någon större framgång. Under 2020 stod Reebok för sju procent av Adidas försäljning, rapporterar CNN. För tio år sedan låg siffran på omkring 18 procent.
Majoriteten av köpesumman betalas kontant och affären förväntas slutföras tidigt nästa år, uppger Adidas.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.