Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jesper Brodin, vd och koncernchef för Ikea, var på plats under evenemanget "Democratic design days" i Älmhult tidigare i veckan.

75-åriga Ikeas framtidsrecept växer fram

Världens snabba urbanisering gör att Ikea tar en väg till framtiden via stadskärnorna. Men att ta 75-åriga Ikea vidare i livet kräver också en digital storsatsning – Ikeas plan är att möbelkonceptet därmed blir mer skräddarsytt för kunderna.

Stora blågula varuhusklossar öppnar där Ikea slår sig in på nya marknader. Så har det varit hittills, så ska det för stunden förbli. Men för att nå ännu fler av världens många människor jobbar nu företagsledningen på att digitalisera grundkonceptet.

- Med de experiment vi gör har vi gett oss tre år för att hitta Ikea-konceptet för framtiden, om hur vi ska möta kunder i storstäder och med bättre digitala lösningar som sker på ett sätt som passar dem, säger Jesper Brodin, vd för Ikea-koncernen, till TT.

Om sju år vill möbeljätten nå nästan tre gånger så många människor som i dag – från 1,2 till 3,2 miljarder personer i världen. Citybutiker testas i bland annat Madrid, Stockholm och Tokyo som ett sätt närma sig storstäderna. Och expansion till nya marknader i världen fortsätter också.

- Vi går in i framtiden med mycket av Ingvar. Han var grundaren, den stora entreprenören och inspirationskällan. Jag är övertygad om att han förblir en inspirationskälla, säger Brodin apropå företagets framtidsväg utan den i vintras bortgångne grundaren Ingvar Kamprad.

Vill äga relationen

Huruvida Ikea kan nå fler människor genom att låta stora e-handelsjättar som Amazon sälja Ikea-varor diskuteras på företaget, men Jesper Brodin betonar att en del av Ikeas framgång bygger på kundmöten. Att "äga relationen och kommunikationen med kunden", förklarar han.

- Klart att vi vill sälja produkter. Men vårt mål, och när vi firar, är inte när vi sålt en produkt utan när vi bidrar till ett bättre liv hemma. Och det är också en affärsnytta. För vi skapar därmed en relation med kunden under livets alla faser.

Och därför satsas det också på att försöka göra varuhusen ännu mer attraktiva, och att det ska gå smidigare med hemleveranser. Brodin säger att det är en av de största investeringarna just nu.

- Där springer vi som fortast, för att komma ikapp den efterfrågan som finns. Så fort vi lyckas sänka ledtider och trycka ner kostnaderna så responderar marknaden och då tar vi nya marknadsandelar, säger Brodin.

Ikeas nya samarbete kring ljud, med företaget Sonos, är också ett sätt att bredda marknaden.

- En ny affärsmöjlighet för oss, men ljud existerar ju i alla hem mer eller mindre. Att vi tar oss in på nya områden och ser hur vi kan integrera ljud med heminredning är spännande, säger Jesper Brodin.

Svår prognos

Någon siffra på hur mycket Ikea vill växa inom e-handeln vill inte Jesper Brodin komma med. Med en så snabbt föränderlig digitaliserad värld i kombination med kundernas förmåga att snabbt ställa om gör en sådan prognos svår, lyder resonemanget.

- För några år sedan siade vi och trodde att ungefär tio procent av vår försäljning skulle gå via e-handeln. I Storbritannien, en av våra pilotmarknader, ligger vi nu på runt 13 procent. Så det enda vi vet är att potentialen är mer än 13 procent, men om det blir 20 procent eller mer i framtiden är svårt att sia om.

Att ge ett bud på hur nätförsäljningen skulle ha sett ut om Ikea tidigare satsat hårdare digitaliseringen är förstås också vanskligt. I fjol var det ungefär fem procent av Ikeas försäljning som gjordes online.

Men Jesper Brodin ångrar inte att man gjort fler digitala investeringar tidigare.

- Just nu är jag oerhört glad över att vi inte gick in för tio år sedan och satsade på detta, för då hade vi satsat på fel teknologi och grävt ner pengar i fel lösningar, säger han.