Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

72 000 resenärer drabbas av pilotstrejken

Pilotstrejken har brutit ut efter att samtalen mellan SAS och flygbolagets piloter inte har nått någon lösning. Runt 72 000 resenärer drabbas på fredagen när SAS-flygen ställs in.

På fredagen stod det klart att svenska, danska och norska SAS-piloter går ut i strejk. Under torsdagen och fredagen har SAS meddelat att minst 673 flyg har ställts in totalt.

På Landvetter var åtta flygavgångar inställda under fredagen: fem mot Stockholm , en mot Chania på Kreta, en mot Luleå och en mot Berlin. Flera avgångar är också inställda på lördagen.

Runt 72 000 resenärer drabbas under fredagen enligt Freja Annamatz, presschef på SAS. Enligt SAS påverkas omkring 70 procent av bolagets flygningar vid strejken, då resterande utförs av samarbetspartners.

– Vi har många resenärer som är oroliga och vi väljer då att som förebyggande åtgärd ställa in de här flygen. Vi tycker att det är bättre att få den här informationen i god tid, säger Freja Annamatz.

Hon säger vidare att bolaget gör allt det kan för att boka om kunder till andra bolag. Under helgen handlar det om ytterligare 100 000 drabbade resenärer. Bolaget har erbjudit dem som har flygningar bokade under fredag, lördag, söndag och måndag att boka om utan kostnad.

Vill förhandla

"Det är djupt olyckligt att den här pilotkonflikten nu drabbar våra kunder. SAS är beredda att fortsätta förhandla, men kraven skulle få mycket allvarliga konsekvenser för företaget om de uppfylldes.", skriver Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS i ett mejl.

Förhandlingschefen för Transportföretagens flygbranschavdelning, Torbjörn Granevärn, tycker att piloterna bör "ta sitt förnuft till fånga".

"Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden", säger han i ett uttalande till TT.

"Handlar inte om lön"

Pilotföreningen säger i sin tur att lönesiffran är felaktig och att fokus under förhandlingarna inte handlat om lön, utan om avtal som sagts upp som rör rollfördelning, förutsägbarhet och samverkan mellan piloter och företaget.

– Det man gör är att svartmåla oss och det försvårar processen. Nästan var fjärde SAS-flyg flygs av underleverantörer och vi vill veta hur vår framtid ser ut, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion.

Han håller med arbetsgivaren om att utgången är olycklig.

– Det känns fruktansvärt misslyckat för alla parter. Vi har misslyckats gentemot passagerarna, säger han.

– Det handlar om våra jobb och vår framtid, säger Wilhelm Tersmeden.

Irriterad resenär

Flera resenärer GP pratat med har varit oroliga för sina flyg. Michelle Munteanu skulle besöka sin sambo i Shanghai. Men på morgonen vaknade hon upp till varningarna om inställda flyg.

– Så nu är jag här sex timmar innan flyget till Köpenhamn går för att försöka få reda på någonting, säger hon.

Tidigare under dagen hade hon försökt kontakta SAS på olika sätt utan framgång.

– Det är omöjligt att ens hamna i telefonkö, så jag åkte hit direkt istället. Jag hoppas verkligen att det går att boka om, säger hon.

Michelle Munteanu är inte bara orolig utan rejält irriterad på strejken.

– Jag känner bara att parterna måste lösa det. Det kan vara livsviktiga resor människor måste göra, säger hon.

Semestern hotad

Martin Fylke och Peter Sjögren nådde inte fram till SAS via telefon eller chatt så de åkte till Landvetter för att boka om sin resa.. Bild: Per Wahlberg

Martin Fylke och Peter Sjögren har bokat en resa till Faro i Portugal i morgon. Men nu är de oroliga att de inte kommer komma iväg, eftersom avgången ställts in.

– Vi har följt nyheterna och försökt nå SAS på telefon och via deras chatt på Facebook. Men det har varit i princip omöjligt att ens komma in i kön. Så vi tog saken i egna händer och tog oss hit istället för att försöka boka om biljetterna, säger Martin Fylke.

De är inte ensamma. Vid SAS servicedesk var kön under fredagsförmiddagen lång. Martin Fylke känner sig ändå rätt lugn.

– Skulle det bli helt avbokat så det är surt, men jag tror semestern blir av ändå. Vi är flexibla och kan hyra bilar, eller så får det bli en resa en annan gång.

LÄS MER: Allt fler klagomål på flygbolagen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.