220 inställda flyg och långa köer på Arlanda på söndagen när pilotstrejken är inne på sin tredje dag.
220 inställda flyg och långa köer på Arlanda på söndagen när pilotstrejken är inne på sin tredje dag.

27 000 drabbas av strejken i morgon

Pilotfacket och arbetsgivaren är tillbaka vid förhandlingsbordet. Men om inte en lösning på konflikten nås drabbas ytterligare 27 000 resenärer i morgon, enligt SAS.

ANNONS
|

Medlarna kallade parterna till nya överläggningar i morse.

- Nu pratar vi med varandra och det är positivt, sade Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen, då.

Vid 19-tiden hade det inte presenterats något nytt bud. 230 flyg kommer att ställas in på måndag om inte en lösning på konflikten nås.

- Men det är absolut ingenting som är bestämt. Vi återkommer om så blir fallet, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige.

ANNONS

Buss till Köpenhamn

SAS vd Rickard Gustafsson anser att piloternas krav, som enligt honom innebär löneökningar på upp till 10 procent, är för högt ställda.

- Det skulle innebära en kostnadsökning på nästan 100 miljoner kronor årligen för SAS. Det klarar inte vi i den konkurrens som råder, säger han.

Han vill inte kommentera vad strejken har kostat SAS hittills.

I går kväll tog SAS in oorganiserade piloter på fyra plan som flög ner till Grekland och hämtade upp strandade resenärer.

I dag tar man bland annat hjälp av bussar. Passagerare har körts från Arlanda till Köpenhamn.

SAS råder resenärer att kontrollera status för deras flygning innan de tar sig till flygplatsen. Ombokning och avbokning kan ske per telefon. Men informationen om de inställda flygen har inte nått ut till alla resenärer.

Saknar information

Många har fått stå i kön till SAS biljettkontor i flera timmar i dag igen.

- Jag är från USA och här med min familj på sexton personer. Vi fick inget avbokningsbesked. Nu vet vi inte när vi kommer härifrån. Det känns verkligen inte kul, säger Bobby Bah från New York.

ANNONS

Hans släkting Chaz Downing-Van Ness ska dessutom, som många andra resenärer, tillbaka till jobbet imorgon.

- Som tur är kommer jag överens med min chef, men jag kommer att förlora pengar, säger han.

Frustrationen bland resenärerna är stor.

- Jag känner mig väldigt besviken på bristen på organisering. Jag fick ingen förvarning om att mitt flyg var inställt och det går långsamt i kön, säger Shawn Ingle, från England.

De charterbolag som använder SAS som flygoperatör fortsätter också frenetiskt att hitta alternativ. Researrangörer med egna flygbolag har kunnat ta hjälp av dem till viss del, men söker lösningar även på andra håll.

Alternativa flyg

Apollo som har 7000 drabbade resenärer har hittills hittat lösningar för drygt 2000 av dem.

- Vi har tagit hjälp av vårt eget flygbolag och har varit i kontakt med 38 olika bolag som hyr ut flygplan, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig hos Apollo.

ANNONS

Pilotstrejken bröt ut i fredags kväll efter att Svensk pilotförening (SPF) utlöst sitt varsel för 400 SAS-piloter med bas på Arlanda.

SAS långdistansflygningar till USA och Asien, samt flygningar som genomförs med inhyrda operatörer, exempelvis vissa inrikesflygningar, berörs inte av strejken. Information om vilka flyg som går och inte finns på flygbolagets hemsida.

Fakta: Så skyddas resenärer vid strejken

Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning.

Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

Den drabbade har framför allt rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten. Om passageraren inte väljer återbetalning så är flygbolaget skyldigt att ersätta kostnader för mat och hotell. Även andra utlägg kan omfattas av rätt till kompensation.

Vid extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från ansvar.

SAS har gått ut med att resenärer i detta fall har rätt till återbetalning, ombokning och ersättning för utlägg för exempelvis hotellövernattning och måltider. Detaljer om reglerna för återbetalning finns på SAS hemsida.

Källa: Konsumentverket, Hallå konsument, SAS

Fakta: Det här handlar strejken om

SPF (Svensk Pilotförening): Piloterna vill att samtliga svenska piloter, såväl nyanställda som de som arbetat länge, ska omfattas av samma lönesystem med en gemensam löneskala.

SFB (Svenska Flygbranschen): Sammanslagningen av löneskalor skulle ge en löneökning på tio procent för de piloter som har jobbat kortast tid.

SPF: Pilotfacket kräver 3,5 procent i löneökning.

SFB: Piloternas krav utgår från den nya löneskalan och det tillkommer en mängd krav på förbättrade anställningsvillkor. Sammantaget innebär kraven kostnadsökningar på 6,5 procent.

SPF: Sedan 2009 har SAS svenska piloter försämrat sina löner med cirka 20 procent i relation till lönemärket. Under samma period har produktiviteten ökat med cirka 20 procent.

SFB: De senaste tio åren har SAS piloter haft en årlig löneutveckling på 2–3 procent. Produktiviteten har bara ökat med 1,4 procent 2012–2015.

SPF: SAS svenska piloter har gjort stora uppoffringar för att rädda SAS från konkurs 2012.

SFB: Det gäller i ännu högre utsträckning andra personalgrupper inom SAS. Mer än 3000 anställda har fått lämna SAS, men inga piloter.

Svensk Pilotförening kräver också ett tydligare avtal, för att undvika tolkningstvister, och att inhyrda bolags piloter ska omfattas av kollektivavtal.

Svenska Flygbranschen redovisar att snittlönen för piloterna är runt 78000 kronor, utan tillägg. Slutlönen för en kapten är 92000–96000.

Källa: Svensk Pilotförening och Svenska Flygbranschen

ANNONS