Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

2020-talets Tv-shop intar Sverige

Under förra sekelskiftet var tv-shopping bekant för var och varannan svensk. Tack vare den växande kinesiska trenden "live video shopping" kan svenskarna vänta sig en ny uppdaterad version av tv-handeln, med influencers som Bianca Ingrosso i spetsen.

Världens e-handlare har återigen skäl att vända blickarna mot Kina. I landet som sägs ha världens största medelklass har ett nämligen ett nytt digitalt shoppingfenomen blivit det allra hetaste, både för influencers som för den digitala detaljhandeln.

Läs mer: Mindre köpsugna svenskar bromsar tillväxt

Bianca Ingrosso, programledare och sociala medier-profil. Bild: Erik Simander/TT
Bianca Ingrosso, programledare och sociala medier-profil. Bild: Erik Simander/TT

Mobil tv-shop populärt i Kina

Trenden kallas "live video shopping" och är en interaktiv live-sändning där tittarna har möjlighet att klicka hem produkterna som visas upp. Ett upplägg som bland annat svenska kändisen Bianca Ingrosso har använt sig av, rapporterar Dagens industri.

En av alla träningsredskap som såldes i Tv-shop. Bilden ovan visar muskeltränaren som via självhäftande elektroder gav musklerna elektriska impulser. Bild: Per Wahlberg
En av alla träningsredskap som såldes i Tv-shop. Bilden ovan visar muskeltränaren som via självhäftande elektroder gav musklerna elektriska impulser. Bild: Per Wahlberg

Ett svenskt bolag som tror starkt på den kinesiska uppdaterade tv-shoppingen är live-sändningsbolaget Bambuser som redan har tagit fram en "live video shopping"-tjänst.

– Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket, säger Bambusers vd Maryam Ghahremani till Dagens industri.

H&M hakar på trenden

Flera svenska varumärken har fått upp ögonen för den nya e-handelslösningen, däribland modesajten Nakd, hår- och frisörkedjan Lyko och H&M-ägda Monki. Enligt Bambusers vd har shoppingalternativet lett till att kunderna stannar kvar längre på företagens onlineaffärer och chansen för att en produkt hamnar i kundkorgen ökar, rapporterar Dagens industri.

– Tittarna får mer information om varorna än vad texter och bilder kan ge och e-handlarna får behålla kundernas uppmärksamhet i 15-20 minuter. Det finns ingen annan kanal i dag som har de här engagemangssiffrorna, säger Maryam Ghahremani.

LÄS MER: Här finns de tomma butiksytorna i centrala Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.