15 intresserade att köpa Saab

ANNONS
|

Det framgick när konkursförvaltarna höll presskonferens på tisdagsmorgonen.

Den numera traditionella presskonferensen där konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux besvarade frågor om den pågående processen runt Saab blev både klargörande och ökade på osäkerheten runt processen.

Den som hade fått för sig att det fanns en förhoppning om ett besked om eventuell köpare innan februaris slut fick klart för sig att detta är en väldigt optimistisk tanke.

För i helgen bjöds nämligen sex-sju intressenter in i ett "virtuellt datarum" med all samlad information och dokumentation om vad de har möjlighet att köpa i konkursboet.

- Det är hundratals pärmar, tusentals dokument, sa Hans Bergqvist.

ANNONS

Och det är ett väldigt komplext köpobjekt.

Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux påminde om att det är tre olika konkursade bolag som skall säljas och slog fast att även om konkursförvaltarna talar om att sälja "helheten" så behöver det inte röra sig om det kompletta konkursboet.

Och om det handlar om en köpare som vill starta biltillverkning så kan konkursförvaltarna inte besvara frågan om den köparen kan starta tillverkning av exempelvis Saab 9-3.

Kinesiska Youngman har ju i tidningsintervjuer sagt att de funnit vägar att gå förbi General Motors rättigheter och starta sådan tillverkning.

Kan de?

- Det låter sig inte besvaras så enkelt, sa Hans Bergqvist, utan att vilja tala om en specifik spekulant. Det är en lång rad faktorer som måste utvärderas från fall till fall.

De båda konkursförvaltarna bekräftade att de gör en utvärdering av buden där de också tar hänsyn till om det kan tänkas bli biltillverkning i Trollhättan.

Det finns ju tredjepartsintressenter, konstaterade Hans Bergqvist och syftade sannolikt på leverantörerna, vars enda chans att få några pengar ligger i att få igång tillverkning igen.

Fastighetsbolaget Hemfosa har en hyresgaranti för fastigheterna. Den påverkas också av om det blir fortsatt verksamhet eller inte i Trollhättan.

Utbetalningen av lönegarantin till de tidigare Saabanställda har inte gått som planerat. Fortfarande två månader efter konkursen har ett antal personer inte fått all ersättning de har rätt till.

ANNONS

Enligt konkursförvaltarna handlar det om ett mindre antal, främst tjänstemän.

Men de är tillräckligt många för att generera ett 30-tal telefonsamtal eller e-postförfrågningar om dagen, enligt Hans Bergqvist.

–Lönesystemet som Saab har använt har sina begränsningar, säger Bergqvist.

Lönegarantin trädde i kraft när Saab Automobile och dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools gick i konkurs den 19 december. De över 3000 anställda hade då inte fått sin novemberlön.

Varje person kan få maximalt 171200 kronor vilket gör att det är olika tidpunkter som gäller för när man slår i taket.

–Det har blivit mer tidsutdraget än vi beräknat. Vi vill gärna lugna de anställda med att arbetet fortskrider, säger Bergqvist.

ANNONS