Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

10 miljarder grävs ner

Mer än 10 miljarder kronor gräver svenskarna ned i sina trädgårdar. Summan har ökat med minst 20 procent de senaste fem åren men den sena våren bromsar årets försäljning.
Trädgårdsintresset följer med den starka heminredningstrenden, oavsett om boendet för med sig trädgård, liten rabatt eller blomsterlåda på balkongen.
Redan i slutet av 90-talet började ett nyväckt intresse för trädgård att skönjas och mellan 1998 och 2000 ökade omsättningen med 15 procent, från 7,5 miljarder till 8,6 miljarder kronor.
De senaste åren har omsättningen ökat ytterligare och ligger nu på 20 procent mer än i början av 2000-talet. Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, omsätter trädgårdsbranschen (försäljningen av blommor, växter, fröer, redskap, jord, krukor och andra tillbehör) nu mer än 10 miljarder på ett år.
- Det finns inga exakta mätningar längre över blomsterbranschen men att den går allt bättre och att omsättningen fortsätter att öka råder det inget tvivel om. Se bara i vilken takt stora aktörer som Plantagen, Blomsterlandet och Bauhaus öppnar nytt och utökar sitt trädgårdssortiment, säger Nils Bohlin, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Varken Plantagen eller Blomsterlandet vill svara på några detaljer om försäljningsutvecklingen men Magnus Thelin, ansvarig för Blomsterlandets butiker, säger att trädgårdsintresset vuxit mycket och att de förväntar sig en fortsatt ökning.
- Vi har 32 butiker i dagsläget och har öppnat ett par, tre stycken om året de senaste åren.
Även Plantagens omsättning bekräftar en hausse för branschen, omsättningen ökade mellan 2003 och 2004 (deras färskaste siffror) med 124 miljoner kronor till 610 miljoner kronor.
Men den sena våren i år innebär minskade intäkter för handlarna. Innan värmen och solen har letat sig fram ordentligt har de tidiga vårblommorna hunnit bli övervuxna och dessutom hämmat dem som ska växa upp i nästa fas.
- Det är förlorad försäljning, den går inte att ta hem, säger Haldo Edlund, trädgårdskonsulent på Hushållssällskapet i Kristianstad och rådgivare till såväl experter som allmänhet.
Han tar penséerna som ett exempel på blommor som vi inte kommer att se lika mycket av i år som andra år. De finns, men den mest lukrativa perioden för försäljning av penséer har redan sprungit förbi, i kylans tecken. Avbräcket innebär cirka sex miljoner sämre intäkter, bara för penséhandlarna i Skåne.
- Här produceras 12 miljoner penséer varje vår, en tredjedel av dem har nog gått förlorade för handlarna som får två kronor styck när de säljer till butik, säger Haldo Edlund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.