Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Telias böter, vinståterkrav och juridiska kostnader med koppling till den uzbekiska mutskandalen uppgår till över 15 miljarder kronor. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Över 15 miljarder i slutnota

Telias böter, vinståterkrav och juridiska kostnader med koppling till den uzbekiska mutskandalen uppgår till över 15 miljarder kronor. Ovanpå det hamnar även bland annat en varumärkessmäll, som är svår att beräkna.

- Det är omöjligt att sätta ett pris på, säger Johan Dennelind, Telias koncernchef, när TT frågar vad kostnaderna för varumärkesförlusten till följd av muthärvan i Uzbekistan kan uppgå till.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Varumärkets värde utgörs i grunden av Telias förtroende bland kunder, hos anställda och investerare samt hur företaget betraktas av affärspartners, leverantörer och myndigheter. Och det har sargats rejält av de fem årens turer sedan mutorna avslöjades hösten 2012.

- Men det här är en dålig affär ur alla aspekter, för aktieägare och för bolaget som helhet. Det är klart att det också påverkar varumärket negativt, säger Johan Dennelind, sedan han som vd i en uppgörelse med myndigheter i USA och Nederländerna erkänt att Telias tidigare ledning under 2007–2012 använde korrupta metoder och mutor i sin uzbekiska verksamhet.

Miljardsmäll

Varumärkesförlusten hamnar ovanpå de siffersatta kostnaderna på över 15 miljarder kronor för muthärvan. Ovanpå böter och förverkade vinster på sammanlagt 7,7 miljarder, som följer av uppgörelsen, kan man lägga 7,3 miljarder i nedskrivningar av värdet på Telias tillgångar i Uzbekistan. Därtill kommer också kostnader för juridisk rådgivning och experthjälp under de fem åren härvan har utretts på hundratals miljoner kronor.

Värdet på Telias uzbekiska tillgångar är nu nere på 1,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 8,6 miljarder kronor före skandalen. Värdet på andra tillgångar i Eurasien har också skrivits ned i skuggan av den uzbekiska skandalen, bland annat i Kazakstan.

Dyr hantering

En annan kostnadspost som uppstått i kölvattnet på härvan, och som är svår att få totalt grepp om, är all den arbetstid som Telia-personal på olika nivåer ägnat åt att hantera muthärvan i stället för att fokusera på kärnverksamheten.

Om det kommer att riktas någon form av skadeståndskrav mot tidigare Telia-chefer som misstänks för brott i samband med muthärvan är ännu oklart.

Det är också högst oklart hur mycket Telia kan ta tillbaka i form av förlorade värden när man säljer tillgångarna i Eurasien, en process som antas ta ny fart i och med den uppgörelse som Telia nu har träffat.