Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det går bra för Göteborgs hamn, containervolymen ökade med 20 procent. Bild: Stefan Berg

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ökning för Göteborgs hamn – förtroendet åter efter konflikten

Förtroendet för Göteborgs hamn tycks vara på väg tillbaka efter konflikten. Hittills år har containervolymen ökat med 20 procent.
– Ett bra resultat, men vi behöver ytterligare ett år med en lika stor ökning för att nå det läge där vi vill vara, säger Magnus Kårestedt, vd.

Ökningen motsvarar i princip det tapp man hade under fjolåret då Göteborgs hamn gjorde sitt sämsta år på containersidan någonsin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Kundernas förtroende för oss tycks vara på väg tillbaka, det går helt klart på rätt håll, säger Magnus Kårestedt efter årets tre första kvartal.

"Kostade oss mycket"

Fjolårets stora minskning förklarar han till stor del med den långa arbetsmarknadskonflikt som fick konsekvenser för containertrafiken då en stor del av godset fick gå med lastbil.

– Det kostade oss mycket, både i förtroende och i pengar, säger han.

Är konflikten över nu?

– Säker kan man aldrig vara, men jag hoppas verkligen det. Nu har det varit stabilt i ett drygt år så jag hoppas att det håller i sig, säger Magnus Kårestedt.

Under de tre första kvartalen har även godset på järnväg ökat, sju procent jämfört med motsvarande period i fjol. Även hanteringen av energiprodukter (bland annat olja, diesel och gas) ökade, två procent jämfört med i fjol.

Ökning – men minskad takt

Hanteringen av nya bilar ökade med fyra procent – men under slutet av perioden noterades en tendens till minskning.

– Detta från en redan hög nivå. Totalt sett är det fortfarande en ökning, men takten har minskat något, säger Magnus Kårestedt.

De signalerna kommer även från andra områden – men om det skulle vara tidiga tecken på att en lågkonjunktur är i antågande låter han vara osagt.

– Årets sista kvartal ger nog en bättre bild av läget. Hamnen är en bra konjunkturbarometer på det sättet – här märks signalerna på en lågkonjunktur tidigt, omvänt får vi de första tecknen på när det börjar vända igen, säger han och fortsätter:

– Nu är det dock inga säkra tecken på en lågkonjunktur, det kan handla om en avmattning av en väldigt hög produktion. Sverige går bra – och Göteborgs hamn går bra, betonar han.

Vinst på 200 miljoner

Trots den svaga containertrafiken gjorde det kommunala bolaget en vinst på 200 miljoner i fjol och Magnus Kårestedt tror att bolaget hamnar på ungefär samma nivå för 2018.

– Lönsamheten är god – vi står också inför spännande investeringar som gör att vi ytterligare stärker vår position som en riktigt stor och flexibel godshamn. Vi är i början av en tioårsperiod då över åtta miljarder ska investeras, en sådan expansion och utveckling har Göteborgs hamn inte sett sedan 1960-talet, säger han.

Roro-trafiken – roll on/roll off – med trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa, var volymmässigt i stort sett oförändrad jämfört med de tre inledande kvartalen i fjol.

Minskad passagerartrafik

Enda minussiffrorna som presenteras i kvartalsrapporten gäller kryssningsanlöp som minskade med sex procent och passagerartrafiken som minskade med fyra procent.

– Kryssningarna hit brukar komma ungefär vartannat år – nästa år vet jag att vi väntar över 60 anlöp. När det gäller passagerartrafiken, till och från Danmark och Tyskland, är det inte min sak att kommentera, men generellt sett kan man säga att det är väldigt små förändringar i en stor volym, sådant som kan bero på väder eller liknande förändringar, säger Magnus Kårestedt.

Fakta Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och hälften av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.