Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Postnords pakethantering har ökat efter coronautbrottet och är att likställa med en julhandel.  Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Postnords pakethantering har ökat efter coronautbrottet och är att likställa med en julhandel. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ökat tryck på Postnord: ”Det är som i julhandeln”

Coronautbrottet har inneburit ökad pakethantering för Postnord, enskilda dagar uppemot 50 procent i jämförelse med 2019.
– Det är som i julhandeln och Black Friday, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik.

Många är företagen som tvingats lägga om rutinerna sedan covid-19 tog greppet om samhället tidigare i vår. Postnord är inget undantag.

För att underlätta för riskgrupper är det numer möjligt att boka hemleverans och utnyttja ombud som via Postnord-appen och mobilt bank-ID utan kvittens kan hämta paket på de aktuella utlämningsställena.

Precis som i övrig handel finns tydliga avståndsmarkeringar i golvet hos de cirka 2 000 ombud företaget arbetar med.

– Sedan är det upp till så många parter att se till att det fungerar. Vi går ut med egen information, det handlar om den enskilde handlaren och de som står i kön, säger Peter Hesslin.

LÄS MER: Rekord i postpaket under Black Friday-helgen

"Inget vi kan styra"

Han menar att efterlevnaden handlar om den mänskliga respekten.

– Gör man det man har blivit uppmanad att göra? Håller man avståndet? Det är inget som du eller jag kan styra, säger Postnords logistikchef.

Är det ens vettigt att riskgrupper hämtar paket i trånga servicebutiker?

– Det tycker jag inte ens är en fråga jag vill svara på. Det måste den enskilde känna eget ansvar för. Bör jag gå ut? Bör jag gå till Ica eller hämta ett paket? Det där är en fråga som myndigheter får svara på.

LÄS MER: Postnord stoppar paket till Kina

Antalet större försändelser som Postnord hanterar är för närvarande på rekordnivå.

– Det har ”peakat” något oerhört. Vi har mellan 550 000 och 650 000 paket per dag. Vissa dagar har det varit mer än så. Det är en ökning med 25-50 procent och lika mycket som det var i julhandeln och under Black Friday, säger Peter Hesslin.

Hur ska man som kund bete sig om man är i riskgrupp?

– Hade jag varit riskgrupp skulle jag ha använt appen och bett någon annan hämta åt mig. Eller säga till om andra kunder står för nära på uthämtningsstället. Det här är en tid när vi måste hjälpa varandra att känna oss trygga.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.