Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Torsten Jansson, vd för New Wave Group. Bild: Lina Alriksson

Ökade kostnader sänker vinsten för New Wave

Även om modebolaget New Wave ökade försäljningen – så försämrades resultatet.

New Wave har haft ett motigt tredje kvartal. Försäljningen ökade med 17 procent till 1 552 miljoner kronor, mot 1 331 miljoner kronor för samma period i fjol.

Resultatet före skatt blev 106 miljoner kronor, mot nära 130 miljoner kronor för tredje kvartalet 2017.

Ett av skälen till den minskade vinsten ligger i sommarvärmen, samtidigt som New Wave håller på med framtidssatsningar.

– I den fas vi befinner oss, med stora investeringar i försäljning och marknadsföring samt investeringar i infrastruktur för att fortsätta vår tillväxt, kan det medföra lägre resultat vissa kvartal, skriver vd:n Torsten Jansson i en kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.