Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Whisky av märket Mackmyra. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ökad sug efter svensk whisky

Svenska whiskytillverkaren Mackmyra redovisar minskad förlust i andra kvartalet, efter ökad inhemsk efterfrågan och tillväxt på prioriterade exportmarknader som Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bäst gick det för flaskförsäljningen som totalt växte med 20 procent, jämfört med samma period i fjol.

I segmentet travel retail, som inkluderar sprithyllorna på flygplatser, tredubblades försäljningen. Samtidigt växte försäljningen till Systembolaget, Mackmyras största kund, med 22 procent.

Försäljningen av Fat & Upplevelser landade på samma nivå jämfört med samma kvartal i fjol.

Vid utgången av andra kvartalet nådde antalet sålda flaskor en rekordnivå, sett över en rullande tolvmånaders period. Totalt uppgick försäljningen till 296 000 flaskor, exklusive de volymer som buteljeras från tidigare sålda kundfat, skriver bolaget.