Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Enligt HUI Research är det ett återvunnet plagg som blir klappen som kommer att läggas under granen 2018. Bild: Claudio Bresciani / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Årets julklapp ingen teknisk nyhet

Förra året var det en elcykel och några år tidigare var det surfplattan. Vad som har varit återkommande genom åren är teknikens framsteg – men årets julklapp är något av en skräll. Det är konsumenters ökade intresse och oro för miljön som ligger bakom beslutet.

Årets julklapp 2018 presenterades under tisdagen av HUI research.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan 1988 har Handelns utredningsinstitut, HUI, presenterat årets julklapp. Första året blev det en bakmaskin och efterföljande år har det flera gånger stått nya tekniska prylar högst upp på listan: surfplattan, VR-glasögon och robotdammsugare bland annat.

Men inte i år. 2018 blir årets julklapp det återvunna plagget.

För att en produkt ska kvalificera sig att bli årets julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:

– En nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året

– Ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal

– Representera den tid vi lever i

LÄS MER: Återvunnet plagg – inte alls helt återvunnet

Ökat klimatintresse

Juryns motivering är bland annat att årets julklapp "speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö".

Det återvunna plagget, som är helt eller delvis tillverkat av återvunna material, uppfyller alla tre kriterierna för årets julklapp, anser juryn.

– Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, skriver Jonas Arnberg, VD på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Kritik har tidigare framförts mot att utnämningen egentligen bara är ett konsumentdrivande PR-jippo.

– Vi driver inte konsumtion åt något håll och det är inte vårt syfte. Det är i stället att sätta fingret på en trend i samhället, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI Research till TT.

Högkonjunktur bidrar

Hur många som nu tar fasta på HUI:s spådom återstår att se. Julhandeln i sin helhet förväntas dock åter igen slå rekord, enligt HUI Research. Med en omsättning på 79,7 miljarder kronor skulle det betyda 3,0 procent mer än föregående år och en merförsäljning på cirka 1 500 kronor per person jämfört med en genomsnittlig månad.

– Det är en högkonjunktur med låg ränta, med en ökad befolkning så ökar även konsumtionen, säger Sophie Nilsonne.

I de ekonomiska prognoserna är det samtidigt många som spår att det här är den sista goda julen innan högkonjunkturen mattas av. Konjunkturinstitutet spådde i sin senaste prognos i oktober att den svenska högkonjunkturen når sin topp i år och BNP-tillväxten nästa år bromsar in till 1,9 procent jämfört med 2,4 procent i år.

Men Sophie Nilsonne tror inte att intresset för Årets julklapp kommer minska vid en lågkonjunktur.

– Det tror jag inte, julklappar är en djupt rotad tradition. Kanske kommer vi köpa mera hållbara eller färre julklappar men vi kommer ändå fortsätta att handla, säger hon.

Fakta: Årets julklapp sedan 1988

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

Källa: HUI Research

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.