Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Är du shopaholic?

"En instabil person som inte trivs särskilt bra i tillvaron". Så beskrivs den shoppingberoende i en ny studie.

En shopaholic är varken en lyxkonsumerande hemmafru eller en ung tjej med välbetalt modejobb. Shopaholicen är ung, ofta barn- och arbetslös och tillhör arbetarklassen. Det är inte statistiskt säkerställt att hon är en kvinna, även om kvinnor är överrepresenterade i SOM-institutets studie av shoppingberoende.

- Ålder och personlighet betyder mer än genus. Framför allt är det yngre människor som är shoppingberoende, säger John Magnus Roos, forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Tillsammans med forskarkollegan Ulrika Holmberg har han undersökt shoppingberoende i de två senaste SOM-undersökningarna.

För att definiera de shoppingberoende har man ställt frågan "Hur ofta har du under de senaste 12 månaderna köpt mer än vad du egentligen hade råd med?". Av 3 306 personer har 32 svarat att det har hänt minst en gång i veckan, vilket motsvarar nästan 1 procent av deltagarna.

Det är dessa personer som ingår i studien av shopaholics. I studien har man tagit hänsyn till att det är en liten grupp, men man påpekar samtidigt att tidigare forskning har baserats på intervjustudier med betydligt färre deltagare.

Den shoppingberoende är, enligt forskarna, "en instabil person som inte trivs särskilt bra i tillvaron". Hon eller han är mindre målinriktad än andra personer, vilket innebär att man också har svårt att organisera och planera sin vardag.

Shopaholicen är också mer anspänd, det vill säga mer ängslig, stressad och spänd än övriga konsumenter. Shoppingen kan därför vara ett sätt att fly från stress och problem, skriver forskarna. Den shoppingberoende visar också mindre välvilja än andra människor, och är mer cynisk mot sin omgivning.

Föga förvånande är den shoppingberoende mer intresserad av shopping, mode, kläder och utseende än genomsnittskonsumenten.

Vad köper då den shoppingberoende?

- De köper nästan mer av allt, säger John Magnus Roos.

Enligt SOM-undersökningen rör det sig om allt från filmer och datorspel, till möbler och hemelektronik. Jämfört med genomsnittskonsumenten köper de mer kläder och skor, och spenderar mer tid på shopping.

Shoppingberoende personer mår sämre än Medelsvensson. 34 procent av personerna i undersökningen uppger att känner oro och nedstämdhet varje vecka. Även tidigare forskning har visat att shoppingberoende personer är mer deprimerade och oroliga än andra. Men frågan är, menar SOM-forskarna, om den här nedstämdheten är en konsekvens av att handla mer än man har råd med, eller om man handlar mer för att dämpa sin ångest.

- Det är viktigt att förstå individerna och hur de integrerar med samhället, först då kan vi hjälpa dem med beroende och förebygga problemet, säger John Magnus Roos.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.