Östling avfärdar kartellinblandning

ANNONS
|

Han står mitt i vimlet på Volkswagengruppens påkostade show på bilmässan i Genève. Den knallgula Lamborghinin vill han titta närmare på.

-Jag hade en Lamborghini, men sålde den för några år sedan. De är ju så låga. Svåra att komma ner i. Men jag fick bra betalt av en ungkarl som ville ha den för att ragga tjejer, säger Leif Östling.
40 år på Scania

Han har aldrig varit rädd för att sticka ut hakan. Under sin tid som vd stred han för ett självständigt Scania. Han motarbetade först en fusion med Volvo Lastvagnar och avvärjde sedan MAN:s planer på ett uppköp. När han 2012, efter 40 på Scania varav mer än hälften som dess chef, lämnade Södertälje för att i stället bli chef för Volkswagengruppens lastbilsdivision var uppdraget att öka samarbetet mellan just MAN, Scania och VW:s mindre lastbilar. Kraven ökade när Volkswagengruppen tog över hela Scania förra sommaren.

ANNONS

Men det har gått trögt. Första februari efterträddes Östling av Andreas Renschler med gedigen erfarenhet av fusioner. Östling är dock kvar inom VW-gruppen till september.

Misstänkt prissamarbete

Att tina upp ett frostigt klimat mellan Scania och MAN kan försvåras av den pågående utredningen om misstänkt prissamarbete. EU-kommissionen har sedan 2011 utrett misstankar om att flera lastbilsbolag brutit mot konkurrensreglerna genom att prata ihop sig om priser och leveranstider. Det ska ha pågått sedan 1990-talet och bolagen kan straffas med miljardböter. Men Leif Östling slår ifrån sig. Scania har, till skillnad från Volvo och Daimler, inte avsatt några pengar för böter.

-Vi anser inte att vi har deltagit i det här. Det är ju MAN som har gått till kommissionen och sagt att här har vi haft ett stort samarbete, säger Leif Östling.
-Som vi ser det var vi inte inblandade.

Östling är övertygad om att Scania kommer att leva vidare som ett dotterbolag till VW. Men lastbilsbolagen kommer att dela på allt mer teknik för att spara pengar.

Starkt Tyskland

Han slänger in en brandfackla och uppmanar de svenska facken att vara mer på hugget för att inte bli utspelade mot de tyska facken i fråga om jobben. Det avtal som slöts när VW-gruppen köpte hela Scania ger medbestämmande, men ingen vetorätt om ledningen skulle vilja dra ner på produktion eller utveckling på någon ort. Facken i Tyskland är av tradition väldigt starka.

-De tyska facken framhärdar i sin uppfattning och de tyska företagsledningarna kanske är lite mer undfallande. Men det finns ingen vetorätt för varken de svenska eller tyska facken, säger Leif Östling och fortsätter:
-Det är en utmaning för de svenska facken att använda sig av de möjligheter till inflytande som finns i den här överenskommelsen.

Född: 25 september 1945 i Luleå

Utbildning: Civilingenjör och civilekonom

Karriär: Kom till Scaniadivisionen inom Saab-Scania efter utbildningen 1972. Utsågs till chef för Scania-divisionen 1989 och när Scania blev eget bolag 1994 blev han dess vd. I september 2012 blev han chef för Volkswagengruppens lastbilsdivision. Lämnade det jobbet 1 februari 2015, men är kvar i Volkswagengruppen till 1 september.

Uppdrag: Styrelseordförande i SKF, styrelseledamot i Scania, MAN och EQT.

Vill ägna sig mer åt som pensionär: Ett projekt på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) där man samlar ihop pengar för olika forskningsområden som stål, skog, elektronik och fordon.

Ångrar under sin karriär: "Inget. Det är som det är. Det man har gjort har man gjort."

ANNONS