Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Dyrare taxiresor med trängselskatt

Göteborg: När trängselskatten införs kommer taxiresorna att bli dyrare. – Vi har för avsikt att höja priserna, säger Claes Barkebo, vd för Taxi Göteborg.

GP har talat med flera taxibolag i Göteborg som uppger att de ökade kostnaderna för trängselskatten kommer leda till högre priser.

– Vi kan tvingas höja priserna så småningom, skatten innebär ju en merkostnad för oss som drabbar kunden i slutänden, säger Tomas Andersson, chef för både Taxi Kurir och Taxi 020 i Göteborg.

Även mindre bolag uttrycker oro över att kunderna blir lidande. För Partille taxi sker 70 procent av företagets resor mellan Partille och Göteborg, alltså förbi en station för trängselskatt.

– Det kommer ju att vara en förlust för företaget. Och avgiften kommer att belasta kunderna, det är förstås illa, säger ägaren Dariush Shaafi.

Vid Centralstationen i Göteborg kommer Gullan och Finn Asp gående mot taxibilarna, trötta efter en helg med konfirmationsfirande i Stockholm.

– Vi brukar inte ta taxi men det fick bli så den här gången. Men jag tycker det är vansinnigt med skatten, det är utsugning, säger Gullan Asp, 80, som ska åka hem till Agnesberg.

Chauffören som tar emot dem tycker också att det är en orättvis avgift.

– Jag tror inte heller att det blir mindre trafik, inte i längden, säger Claes Lindgren, Taxi Göteborg.

I Stockholm var taxi och färdtjänst undantagna från trängselskatt under den första försöksperioden (3 januari-31 juli 2006), eftersom de räknades som kollektivtrafik. Men när trängselskatten blev permanent, den 1 augusti 2007, fick även de börja betala. Taxi Stockholm höjde då priserna med ett par procent.

Det kan bli en liknande storlek på prishöjningen i Göteborg.

– Det är inte bestämt hur stor höjningen blir, men den kan ligga på några procent, säger Claes Barkebo.

Hos taxiföretagen och hos deras branschorganisation vänder man sig emot att taxibolagen ska betala skatten överhuvudtaget.

– Vi bidrar till mindre trängsel om folk lämnar bilen hemma. Taxi räknas ju som kollektivtrafik i andra avseenden, säger Anders Berge, jurist hos Svenska taxiförbundet.

Skatten är avdragsgill för taxiföretagen, men innebär trots det en ökad kostnad.

Flera taxibolag kör också färdtjänstresor för Göteborgs kommun, bland andra Taxi Kurir.

– Vi tycker det är märkligt att färdtjänstresor inte är undantagna från skatten, säger Tomas Andersson.

När upphandlingen skedde för färdtjänst hos Göteborgs kommun ombads företagen ”att ta höjd” för trängselskatten i sina anbud. Det kan alltså ha blivit en dyrare affär för kommunen, men detta ska inte drabba kunderna.

– Vi har inte planerat att höja priserna för dem som åker färdtjänst, säger Eva Rödsta, informationsledare för färdtjänsten i Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.