Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dyrare stå i bostadskö

Nya förtursregler och ökad kostnad fö. Flera förändringar väntar bostadsförmedlingen i Kungsbacka.

Kungsbacka är en av få kommuner i landet som har kvar sin bostadsförmedling. Och dess system har kritiserats. I dag är det få ”vanliga” kommuninvånare som får en lägenhet via förmedlingen medan näringslivsanställda som butikspersonal och lokalvårdare har förtur.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En utredning föreslår ändringar som ska göra de köande mer aktiva. Bland annat ska det bli dyrare. Förutom en anmälningsavgift på 500 kronor får de köande betala 300 kronor per år för att stå kvar samt en avgift på 800 kronor när en förmedling lyckats.

Frågan behandlades i går av kommunstyrelsens arbetsutskott. Även om den bordlades till nästa vecka är politikerna överens om mycket.

– Det är små justeringar som behöver göras. Men vi är överens om att vi vill ha kvar bostadsförmedlingen. Då ser vi hur många som är intresserade och det blir lättare för de som köar att göra det på ett ställe i stället för hos flera fastighetsägare, säger kommunstyrelsens ordförande Per Ödman (M).

Dessutom föreslås flera regelförändringar. Som att områdesköerna ska tas bort och ersättas med en kö. Och att de som har tackat nej till en bostad fyra gånger ska placeras sist i kön. Liksom att en webbaserad databas där de köande kan anmäla sig och ta del av information.

Enligt utredningen ska förtursreglerna finnas kvar, men förändras. Den frågan ska diskuteras i partigrupperna innan beslut tas längre fram i vår.

– Jag vill inte säga någonting om förturen innan vi har diskuterat frågan i gruppen. Däremot har vi ingenting emot att ett webbaserat system införs så länge de som inte har tillgång till internet får hjälp. Avgifterna är vi däremot inte överens om, säger oppositionsrådet Eva Borg (S).

Till hösten ska den nya, modernare bostadsförmedlingen tas i drift.