Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dyrare resor med nya femresorskortet

På måndagen släpptes femresorsladdningen, 100-korten har blivit ogiltiga. Men enkelheten har ett pris, resorna blir betydligt dyrare.

Vid midnatt natten till måndag försvann möjligheten att resa med 100-kort och under måndagen börjar de gröna biljettmaskinerna att tas ner. Alla som reser med kollektivtrafiken i Västra Götaland hänvisas till Västtrafikkorten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi tror att övergången går bra, säger Lena Jovén, enhetschef på Västtrafik. Allt färre har använt de gamla 100-korten och klagomålen mot det nya biljettsystemet har successivt minskat.

Sedan november har fler använt kontoladdning än 100-kort för att betala enkelresor och de senaste veckorna har användningen av pappbiljetterna minskat snabbt.

Kostnaden varierar

Nu finns 350 000 Västtrafikkort med aktiverade kontoladdningar, nästan 40 000 används en vanlig dag.

I dag introduceras den nya femresorsladdningen.

– Kortet blir kanske för många en ersättning för 100-kortet, säger Jovén, det kan utnyttjas av flera personer och inköpspriset i Göteborg är detsamma. Men egentligen är det kontoladdningen som ersätter 100-korten, femresorsladdningen är ett komplement.

Kostnaden varierar med hur stort område laddningen omfattar, från 100 kronor i Göteborg till 255 kronor i Göteborg++.

Medan en resa med områdesladdning kostar kring tio kronor för den som reser fem dagar i veckan kostar varje resa med femresorsladdningen 20 kronor.

Det är billigare än sms-biljetten som kostar 21 kronor och enkelbiljett som kostar 25 men dyrare än en resa med kontoladdning för 16,50.

– Vi har satt priset mellan kontoladdning och sms-biljett, det är mest logiskt, säger Jovén.

Övergången till det nya biljettsystemet har förvillat många och lett till omfattande klagomål.

Men kritiken som varit så synlig i massmedia har varit mindre synlig hos Västtrafik. I maj kom 158 synpunkter på kontoresorna, när kritiken var som mest intensiv i augusti kom 515 samtal, mejl eller brev om detta och i november hade antalet sjunkit till 181, sex om dagen.

– Det är ganska få som hör av sig om kontoladdningarna, säger Jovén.

Under sensommaren och hösten rättades 10-15 feldebiteringar per dag. I höst har antalet sjunkit till sex-sju per dag.

– Det är få. Det görs 700 000 resor per dygn. Feldebiteringarna beror oftast på handhavandefel, uppger Jovén.

Oftast har föraren inte loggat in rätt eller resenärerna tryckt på fel knappar eller rätt knappar i fel ordning.

Många resenärer har klagat på förare som inte klarar det nya biljettsystemet, varken teknik eller information till resenärerna fungerar.

Förarna har utbildats

De flesta förarna har utbildats på det nya betalsystemet vid två eller tre tillfällen.

– Förare som inte klarat den kunskapskontroll som nu genomförts får ytterligare utbildning, säger Jovén.

De senaste veckorna har de gröna biljettmaskinerna ofta varit ur funktion, reservdelarna till de 20 år gamla maskinerna är på upphällningen.

Men även de blå och de gula kortläsarna är ibland ur funktion.

– Oftast felaktig inloggning eller felaktigt avslut av föraren, säger Jovén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.