Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

I Tyskland har man infört ett system med spårvagnar som både fungerar på traditionell spårväg och på järnväg något som även Göteborg med omnejd skulle kunna införa, skriver Tänk utanför lådan.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Duospårvagnar kan vara lösningen

Jag har följt den senaste tidens debatt om Alependelns mer eller mindre vara eller inte vara. I elfte timmen har den ansvariga myndigheten vaknat och förmodligen kommit till någon form av insikt. Varför inte börja tänka i otraditionella vägar? Om det nu är så att Göteborg central inte kan svälja fler tåg och behovet inte försvinner bara för att myndigheten tycker så, varför inte titta på alternativ?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är i nuläget ingen idé att gråta över att det inte finns någon ”Västlänktunnel”, det löser inga problem (faktiskt inte). Ett alternativ som definitivt ligger utanför de normala ramarna är duospårvagnar.

På ett flertal platser i Tyskland, exempelvis Karlsruhe, har man med stor framgång infört ett system med spårvagnar som både fungerar på traditionell spårväg och på järnväg. Är tanken för skrämmande? Jag tror inte den bör vara det.

Tänk er att kunna åka direkt från Ale eller Kungsbacka eller varför inte Stenungsund eller Lerum till Avenyn utan byte. Vilken otrolig mängd bussar som skulle kunna tas bort. I princip så går det att köra en duovagn vart man än vill i Göteborg, så länge det finns spårväg dit.

Knyt samman järnvägarna med spårvägen. Det är lätt att ordna vid en mängd olika platser exempelvis vid Alelyckan och skulle säkert även gå i Mölndal med lite vilja. Man skulle även kunna köra spårvagn på hamnbanan, anslutning vid Göta älvbron.

Det är direkt oansvarigt att inte ha med alla variabler och möjligheter i underlaget för framtida beslut inom kollektivtrafiken och om eventuella tunnlar i mångmiljardklassen. För en bråkdel av kostnaden för en tunnel kan man rusta upp spårvägen i centrum och dessutom köpa nya (fungerande) duospårvagnar.

Tänk utanför lådan