Drygt 80 olönsamma busslinjer kan dras in

ANNONS
|

Västtrafik har kartlagt busslinjer med få resenärer och små biljettintäkter. 84 linjer har färre än åtta resenärer per tur samtidigt som täckningsgraden är under 33 procent. Det betyder att biljettintäkterna inte ens räcker till en tredjedel av kostnaderna. Kommunen eller regionen tvingas betala över två tredjedelar.

–Vi kanske inte använder resurserna på bästa sätt om vi fortsätter att trafikera de här linjerna på samma sätt, säger Jan Efraimsson på Västtrafik.

Trafiken på de 84 linjerna kostar i år 104 miljoner kronor, resenärerna betalar 19 miljoner kronor och Västtrafiks ägare 85 miljoner krono.

–Vi skall nu analysera trafiken på dessa linjer och se vad som kan och bör göras, säger Efraimsson. Många kommer säkert att bli kvar, de krävs kanske för elevernas lagstadgade rätt till skolresor, men några kan komma att läggas ner.

ANNONS

Kommunerna har sista ordet

Efraimsson påpekar att kommunerna, som betalar större delen av kostnaden för trafiken, har sista ordet. Vill de betala för kraftigt olönsam trafik får de fortsätta med det.

–Men det finns alternativ till dagens trafik som ändrad tidtabell, glesare trafik och därmed lägre kostnader och stängning av dåligt utnyttjade hållplatser vilket ger kortare restider och gör linjen mer attraktiv.

Anropsstyrd trafik en möjlighet

Den vanligaste lösningen blir troligen att ersätta dagens busslinje med anropsstyrd trafik där de som vill åka får ringa och beställa resa.

–Kanske blir det ordinarie busstrafik morgon och eftermiddag och anropsstyrd trafik mitt på dagen, under kvällar och helger, säger Efraimsson.

Trafiken på en fjärdedel av de 84 busslinjerna har under elva procents kostnadstäckning, resenärerna betalar högst en tiondel av kostnaderna för trafiken.

På de fyra mest olönsamma linjerna betalar resenärerna endast tre-fem procent av kostnaderna.

ANNONS