Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Division of Laura Lee är tillbaka

De hyllades i Rolling Stone och var på randen till ett internationellt genombrott. Manegen var krattad för en massiv USA-turné. Då rasade allt för Division of Laura Lee.
Per Stålberg och David Fransson i Division of Laura Lee sitter i ett litet pentry på Drottninggatan i Göteborg och dricker pulverkaffe.

David verkar trött och Per kämpar med sin onda hals som han dragits med sedan bandets miniturné i USA för två veckor sedan då de spelade i Philadelphia, Baltimore, Washington, New York och Los Angeles, och tvingades svara på samma fråga om och om igen.

- Vart tog ni vägen? Ni grabbar var ju på gång att slå igenom. Vad hände? säger David Fransson med en tung suck.
Året var 2005. Grabbarna från Trollhättan och Vänersborg hade extrem medvind och siktet inställt på USA. Så vad hände egentligen? David Fransson funderar en stund.
- Ja, vad fasen hände ...? Skivbolaget Burning heart fick ekonomiska problem och ställde in vår stora USA-turné tre dagar innan den skulle börja.

- Allt var klappat och klart och så tog det bara stopp. Vi blev ju vansinniga, så klart, och sade att nu skiter vi i det här.
Per Stålberg hostar lätt och fortsätter berätta.
- Det var ju kört. Vi kunde inte turnera utan nåt stöd från bolaget.
Besvikna och brända började bandmedlemmarna arbeta på olika soloprojekt, men de funderade aldrig på att lägga av.

Tur var väl det. Året efter kom en inbjudan till den stora musikfestivalen South by Southwest i Austin, Texas. Och bandet grep verkligen chansen.
Sent en fredagskväll i mars 2006 körde Divison of Laura Lee över de kräsna amerikanerna på musikbaren Red eyed fly. Håkan Johansson spelade sönder sina trumpinnar, Per Stålberg frustade i sångmikrofonen och framför den lilla scenen dansade Alan McGee som besatt.

Alan McGee, musikmogulen som startade skivbolagen Creation och Poptones, som upptäckte Oasis, Primal Scream, My Bloody Valentine och senare Glasvegas, han sträckte armarna i vädret och bara skrek rakt ut.
- Ha, ha ... ja, Alan McGee är ett av våra fans, konstaterar Per Stålberg.
Nu är Divison of Laura Lee tillbaka. Med sitt tredje album, Violence is timeless, och ett nyskrivet kontrakt med det lilla bolaget I made this med säte på Bondegatan i Stockholm.
- Vi behövde den här tiden för att komma vidare, för att känna efter vilka vi vill arbeta med, säger Per Stålberg och nämner att Laura Lee kanske inte alltid är helt lätt att samarbeta med.
- Vi kräver ett stort mått av kontroll. Så har det alltid varit. Vår musik är vår konst, skit samma om folk uppfattar oss som pretentiösa. Division of Laura Lee började ju som ett konstkollektiv mer än som ett band.

De första åren kunde Laura Lee ge sig på vilka skumma konstprojekt som helst. Det var först med albumet Black city från 2002 som kvartetten blev ett renodlat rockband.
Med facit i hand ett klokt beslut. Violence is timeless fungerar bäst i stereon eller som musikvideos på datorn, inte som en installation i tuggat bröd och kvistfria glasspinnar på Vänersborgs konsthall.


Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.